AMG

Gyártási időszak: 1955-1962
Jellemzői: Az Ikarus 60-as karosszériaelemek felhasználásával kezdte meg a mátyásföldi gyár 1955-ben az autóbuszokhoz csatolható pótkocsik gyártását.
Motor: -
Férőhely: 30 álló és 10 ülő kapacitással rendelkezik
Gyártási időszak: 1955-1962
Jellemzők: Az Ikarus 60-as karosszériaelemek felhasználásával kezdte meg a mátyásföldi gyár 1955-ben az autóbuszokhoz csatolható pótkocsik gyártását.
Motor: -
Férőhely: 30 álló és 10 ülő kapacitással rendelkezik

AMG

Áttekintés

Székesfehérváron működött az ÁMG, az Általános Mechanikai Gépgyár, mely katonai teherautókon lévő zárt felépítmények (EZF) gyártásával és felújításával foglalkozott.

Gyártás, Változatok

AMG-406. 1955-től az Ikarus által, már sorozatban gyártott 60-as típus karosszéria elemeiből készült pótkocsi. Későbbiekben már az Ikarus 620-asra jellemző sárvédőívek kerültek, így már oldalnézetben inkább a 620-asra hasonlított.
Az AMG 407 tip.sz. un. „bányászbusz” 34 ülőhellyel rendelkező Csepel D420-as alvázra épített, a kor szellemének megfelelően kivitelezett, kényelmesnek mondott, személyszállító jármű.

Felhasználás

A FAÜ részére 1955-ben 16 darab
az AKÖV-ök részére 20 darab pótkocsi készült, amik az évek során igen nagy számban bővült.
A „buszhiányt” kivédendő, egy ötlet alapján kitalálták, hogy a székesfehérvári AMG az Ikarus-31-es gépészetére alapozva, gyártsanak autóbuszt.
Ez lett az AMG 407-es, majd a 408 és 409-es,
melyet 1961-ben mutattak be és az Alba Regia nevet kapta.

Átépítések, egyéb felhasználások

A pótkocsik nagy része selejtezésük után az építőipari cégek alakították át öltözővé.
Átépítésről nem tudunk, csak néhány fotóból következtetünk arra, hogy a belső tér átalakításával lakóbuszt, ill. műhelykocsit készítettek belőle.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán