
Ikarus 60T forgalomban
Egy összefoglaló, inkább fényképes, mint szöveges az Ikarus 60-as típus trolibusz változatáról. Pályaszámok, átszámozások, csuklóshoz felhasználások pályaszám szerint.
Gyártási időszak: | 1951-1957 |
---|---|
Jellemzők: | Info |
Motor: | 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motor, 5 fokozatú szinkron sebességváltó |
Férőhely: | Info |
Gyártási időszak: | 1951-1957 |
---|---|
Jellemzők: | Info |
Motor: | 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motor, 5 fokozatú szinkron sebességváltó |
Férőhely: | Info |
Az Ikarus gyár termelésében 1951 elején sok problémát vetett fel a régi típusú gyártmányok.
A gyárban ezért dolgozták ki az adott körülmények között még gyártható új, kis autóbusz kiviteli dokumentációját.
A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredményeként 1951-ben mutatták be az önhordó Ikarus 30 típust.
Az új autóbusz, megtartotta trambusznak – a kocsitestbe épített motorral gyártott jármű – elrendezését.
A Tr 3,5 típusú gyártási tapasztalatai alapján a felhasznált anyagmennyiséget csökkentették is.
A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 – 1-es volt.
Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt,
5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései
és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos kivitelben is.
Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz – elrendezést.
A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc),
Az autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült.
A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be.
Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása,
jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek,
amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették.
Ez a típus volt az Uhry – testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.
Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott.
A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor 192 futott belőlük.
A GF 600, 1951-es beszerzésű Ikarus 30 a Fővárosi Autóbuszüzemnél. 1958-tól a MÁVAUT-nak átadva. Ott GO 617 majd GA 31-73 rendszámmal futott leselejtezéséig, 1962-ig.1956-1959 között egy részét átadták a Mávaútnak, vidéki városoknak
és néhányat a Patyolat vásárolt meg.
Egy összefoglaló, inkább fényképes, mint szöveges az Ikarus 60-as típus trolibusz változatáról. Pályaszámok, átszámozások, csuklóshoz felhasználások pályaszám szerint.
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán