Ikarus 260T forgalomban
Az elő forgalmi napjának egyike /bal oldali kép/,egy nosztalgia menet a replikációval /jobb oldali kép/ Már „pirosan”. A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol
Gyártási időszak: | 1952-1957 Ikarus 60T 1974- Ikarus 260, 280 1994-2002 Ikarus 411T, 412T 1994–1996 Ikarus 435 |
---|---|
Motor: | Kiepe, a BBC, a Hitachi, valamint a Ganz Villamossági Művek - villamos aggregátjainak beépítésével is készített trolikat |
Férőhely: | Típustól függően változó. |
Az Ikarus 60 típusú autóbuszok alvázába a padló alá Ganz villanymotort építve 1952-től trolibuszok gyártását is megkezdték. A Fővárosi Villamosvasút (FVV) trolibusz üzeme részére 1952 és 1956 között összesen 157 darab trolibuszt szállított a gyár.
Az Ikarus a Budapesti Közlekedési Vállalattal közösen készített két trolibuszt 1974-ben: egy 260-as és egy 280-as karoszszériába a BKV selejtezett vagy raktárban félrerakott ZIU-5-ös trolik berendezéseit szerelte (ezek a kocsik Ikarus BKV márkajelzést kaptak). A 260-asból nem lett sorozat, annak ellenére, hogy számos paramétere kedvezőbbnek bizonyult , mint a helyette beszerzett ZIU-9-es trolibuszoknak, ám a 280-as troli változata az első 78 db -os
BKV-s sorozattal indított.
A legnagyobb darabszámban a későbbiekben is az Ikarus 280-as típus ,,felsővezetékes” variánsait vásárolták az üzemeltetők. Az Ikarus több gyártó – köztük a Kiepe, a BBC, a Hitachi, valamint a Ganz Villamossági Művek – villamos aggregátjainak beépítésével is készített bemutatókocsikat, ezek közül a nyolcvanas években újabb megrendeléseket a Ganz Villamossági Művek szaggatós elektronikájával ellát ott változat hozott. A sikeres bemutatkozást követően az NDK, Bulgária és a BKV is ezeket a járműveket választotta. A 260-as troliváltozatából 1986-ban készült mégegy példány, ezúttal már Ganz elektronikával, ám erre a kocsira sem érkezett később megrendelés, ahogyan az Ikarus 284-esből készült tolócsuklós troli változatra sem.
A 400-as család elektromos hajtású típusaiból kisebb-nagyobb sorozatok készültek a legjelentősebbek ezek közül a BKV 15-15 darabos megrendelése a 435T és 412T típusokra , illetve a Romániába szállított 415-ös trolibusz karosszériák voltak. A 90-es évek végén egy manchesteri tenderen az Ikarus 417-es – csak tervasztalon létező – jobb kormányos troli változatával indult a gyár.
1952-től kezdődött az Ikarus 60T típusjelű trolibusz építése. Az ötvenes évek közepén gyártott Ikarus 60 típusú trolibuszokat követően mintegy két évtizedig nem készültek ilyen járművek a gyárban.
1974. Ikarus 260T és egy Ikarus 280T volt a következő szériában gyártott Ikarus troli a 260-as kivételével.
Miután a Szovjetunió nem volt képes az ’50-es évek elejétől exportra trolibuszt termelni, a hazai autóbuszgyártási kapacitásra alapozva az Ikarus gyár trolibusz kocsiszekrények gyártásába fogott, melyekre az FVV-nek (Fővárosi Villamosvasút) volt nagy szüksége a megnövekedett utazóközönség miatt.
Szintén a megnövekedett utasszám miatt 1960 és 63 között az Ikarus 60-as trolihoz az AMG által gyártott pótkocsikat csatoltak.
1974-ben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV, melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel. Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Több Ikarus 60T trolibuszból, mint az autóbuszoknál is csuklós járművet építettek. Egyet, az elsőt két Ikarus 60-as karosszériából, a többit, Ikarus 60T és egy leselejtezett Mávag Tr5-ből.
Az Ikarus 60-as trolibuszok nagy részét építkezéseken öltözőként hasznosították újra.
A csuklósok (ITC600) motorkocsi részét tartották meg (néhány darabot)öltözőként.
Az első sorozat 200-as típusú trolijai selejtezésük után szétbontásra kerültek.
Érdekességként itt említenénk meg, hogy 2 Ikarus 412-es autóbusz lett trolivá alakítva és egy darab Ikarus 263-as autóbuszt „építettek át” oktató trolivá.
Az elő forgalmi napjának egyike /bal oldali kép/,egy nosztalgia menet a replikációval /jobb oldali kép/ Már „pirosan”. A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol
Egy összefoglaló, inkább fényképes, mint szöveges az Ikarus 60-as típus trolibusz változatáról. Pályaszámok, átszámozások, csuklóshoz felhasználások pályaszám szerint.
Az IC660T és az ITC600T un. FAÜ csuklós trolibuszokról fellelt fényképek. Rövid leírás a pályaszámok alakulásáról.
Ikarus 280T Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.Még ebben az évben
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán