Ikarus 31
Gyártási év: 1960. Felújítva: 2013.
Egy rövid részlet az Ikarus 31-es típusról a Gördülő Legendák c. könyvből.
„Az Ikarus 31-es az Ikarus 30-astól csak kissé eltérő önhordó fenékvázzal, minimálisan, 8540 mm-re növelt teljes hosszal az Ikarus 30-assal megegyező futóművekkel és hajtáslánccal készült. Az autóbusz karosszériája szögletesebb lett, nőtt a hátsó ablakok mérete a homlokfalat pedig nagy, hangsúlyos hűtőmaszk és fényszóróház tette markánssá.
Az utastér tetőablakait az alapkivitelben elhagyták, de vevői igényre beépítették. A hazai piacon csak az exportrendelésre készített és ki nem szállított autóbuszok közlekedtek tetőablakkal.” ( Gerlei, Kukla, Lovász, Gördülő Legendák. )
Nos ez az Ikarus 31-es pont ezen járművek közül való.
A busszal először a 2014-es tököli buszfesztiválon találkoztam.
Cikkek a járműről:
vezess.hu
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán