GA-09-27 – GA-11-80

Első szériás Ikarus 620 - 630 sorozat
FAÜ ill. a BKV állományában
1. rész
GA-09-27 - GA-09-80

Dezső Gerő A 620-630 szériák eleje kaphatott még 510 típusjelű 5 to. teherbírású hátsó futóművet ( ezeknek a difi {bolygóműves} főhajtásukon kívül a kerékhajtásnál is volt , — sima hengeres fogaskerekekkel — áttételük. A későbbi kocsik már Rába 012. típusú , un kerékbolygó áttételes —másod áttételű — hajtást kaptak ( pl. a trolinál 012.20 típus i = 1 : 9,85 áttétel volt)…………… valójában innen ívelt fel a RÁBA (főképp hajtott ) futómű gyártmánycsaládja és “tömeg”- termelése

Kérem, bárki akinek van a sorozatba illő fényképe küldje el, így egy oldalon sok ember számára elérhetőek lesznek a korabeli járművek fényképei.
Célom, célunk, hogy lehetőleg minden fiókban elfekvő kép, rendszerezve közzé tehetővé váljon.
Hamster oldalán az UV villamosok már rendszerezve vannak.
http://hampage.hu/kozlekedes/uv.html

GA-09-27

20211106161436-0-09-29-643.jpg
GA 09-27 510/17/5908/236 1959.09.25 Fürst "S" 1967… Fürst 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva Utóélet Átrendszámozás 1967.06.12 További rendszám GB 62-50 Változás dátuma 1969.11.14 Újabb tulajdonos BKV Előre Sport Club, Bp. VII., Akácfa u. 15. Változás dátuma 197..12.28 Újabb tulajdonos Egyetértés MGTSZ, Ács, Szabadság u. 40. Végső selejtezés 1980.08.08

GA-09-30

510/17/5906/125 Besz: 1959.09.29 "S": 1972.07.15 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva Utóélet Újabb tulajdonos: Volán 20 sz. Vállalat, bontásra Fortepan - képszám: 67387 orig: MAGYAR RENDŐR Csanády utca a Lehel (Élmunkás) tér felé nézve.

GA-09-31

7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva
Újabb tulajdonos: Volán 20 sz. Vállalat, bontásra
Forrás: Autóbusz-100
Készítette: Pálfai Gábor
Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum

GA-09-33

510/17/5908/258 GA 09-33 1959.09.29 Fürst 1971/31 1971.08.19 Fürst
Fortepan/Főfotó

GA-09-36

GA-09-36, még egész újkorában.
510/17/5908/261 1959.09.29
Megjegyzés: 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva
Utóélet
Átadás dátuma 1970.10.15
Középületépítő Vállalat, Bp. V., Molnár u. 15.
Átrendszámozás 1970.10.19
További rendszám: GB 17-83
Változás dátuma 1974.01.14
Újabb tulajdonos Baromfifeldolgozó Vállalat, Szentes
Átrendszámozás 1974.01.14
További rendszám: GB 32-56
Végső selejtezés 1975.08.22

Budapest, 1961. március 24. Autóbuszok indulnak a forgalomba a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) kelenföldi Fürst Sándor Autóbusz Állomásáról. MTI Fotó: Lajos György

GA-09-37

510/17/5908/256, 1959.09.29 Fürst "S":1971.08.19 Fürst Megjegyzés 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva Utóélet: Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra.
Nagy Zsolt Levente gyűjteménye

GA-09-38

510/17/5908/254  1959.09 .29 Fürst Selejtezése: 1972.07.15 Fürst Megjegyzés 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva Utóélet: Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra
( www.fortepan.hu - Kotnyek Antal)
Az előző képen még egész újkorában, itt pedig egy kisebb felújítás után a 8-as viszonylaton.

GA-09-39

Budapest, 1968. március 12. Tizenhat atmoszféranyomású vízsugárral tisztítják az autóbuszokat, majd gőzborotvával távolítják el a rászáradt olajszennyeződést a Budapesti Közlekedési Vállalat remízeiben, ahol megkezdték a járművek tavaszi nagymosását MTI Fotó: Kovács Gyula

Készítette: Kovács Gyula
Tulajdonos: MTI Fotóarchívum

GA-09-41

A Hegyalja úton 1964-ben,
(ADOMÁNYOZÓ:BOJÁR SÁNDOR)
Az Operánál a 4-es viszonylaton.

GA-09-42

Clark Ádám tér 1959.
Domonkos Endre felvétele

GA-09-43

A Lékai téren.
A háttérben balra.
Budapest, 1965. július 7.
Budapesti pillanatkép - a Moszkva tér, Buda legnagyobb tömegközlekedési központja. MTI Fotó: Lajos György
Tulajdonos: MTI Rt. Fotóarchívum

GA-09-44

Budapest, 1963. május 29. A Szabadság híd pesti feljárójának közúti forgalma a Gellért-hegyről fotózva. MTI Fotó: Mező Sándor
A Szabadság híd (1945-ig Ferenc József híd) a főváros harmadik közúti átkelőjeként 1896-ban átadott hídja. 1945 januárjában a német hadsereg felrobbantotta, az újjáépített Szabadság hidat 1946. augusztus 20-án adták át.
Készítette: Mező Sándor
Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum

GA-09-48

1965.
Adományozó/UVATERV

GA-09-52

GA-09-52 a Szilágyi Erzsébet fasoron 1965-ben 1959-1972 Újabb tulajdonos Volán 12 sz. Vállalat, Pécs, bontásra
ADOMÁNYOZÓ:BOJÁR SÁNDOR

GA-09-55

1959-1971
Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra
Az akkoriban majdnem teljesen új Intercontinental szállodánál a 15-ös viszonylaton.

GA-09-58

510/17/5906/247 1959.09.25 Fürst. Selejtezése: 1970.04.16 Fürst Utóélet Átadás dátuma 1972.02.10 Újabb tulajdonos Magyar Hűtőipar Budapesti Mirelite Gyára, Bp. IX., Tóth K. u. 8-10. Átrendszámozás 1972.02.10 További rendszám GB 33-50 Változás dátuma 1972.06.19 Újabb tulajdonos Magyar Hűtőipar Csepeli Gyára, Bp. XXI., Szabadkikötő Végső selejtezés 1978.06.20

GA-09-59

1959-1971
"Átmeneti" hátsólámpákkal.
Az "átmeneti" lámpatestek selejtezéséig megmaradtak.

GA-09-60

1966-ban a Clark Ádám téren.

GA-09-62

Boráros tér. 
510/17/5906/250 1959.09.25 Fürst Selejtezése: 1971.08.19 Fürst Utóélet Átadás dátuma 1972.03.22 Újabb tulajdonos Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalat, Felsőbagod Átrendszámozás 1972.03.22 További rendszám GB 11-72 Változás dátuma 1976.08.02 Újabb tulajdonos Mezőgép Vállalat, Kaposvár 2 sz. Gyára, Felsőbagod Változás dátuma 1977.02.09 Újabb tulajdonos ÉPGÉP Nagykanizsai Gyára, Nagykanizsa, Somogyi B. u. 2. Végső selejtezés 1978.03.21

GA-09-65

Budapest, 1961. július 4. Parkoló autók és buszmegálló a belvárosban a Vörösmarty téren, az egykori a Haas-palota helyén.
Készítette: Kácsor László
Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum

GA-09-67

510/17/5908/216 1959.09.18 Fürst Selejtezése: 1971.08.19 Fürst Utóélet Átadás dátuma 1972.02.17 Újabb tulajdonos Lenin - Rákóczi MGTSZ, Kiskunfélegyháza Átrendszámozás 1972.08.31 További rendszám GB 31-16 Változás dátuma 1972.03.21 Újabb tulajdonos Egyesült Lenin MGTSZ, Kiskunfélegyháza, Bajcsy-Zs. u. 17. Végső selejtezés 1974.07.31
Fortepan - képszám: 134057 orig: CHUCKYEAGER TUMBLR
Ez a busz ma is "él", egy magánszemély tulajdonában van a képen látható állapotban.

GA-09-69

510/17/5908/214
Besz: 1959.09.18 Fürst “S”: 1971.07.12 Fürst
Utóélet
Újabb tulajdonos: MTS Építőipari Vállalat, Bp. XIV., Istvánmezei u. 1-3.
Végső selejtezés: 1971.07.30

Budapest, 1964. június 18. A Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) dolgozói autóbusz megálló táblát helyeznek el az új buszmegállóba a 34-es autóbusz vonalán.
MTI Fotó: Nagy Róbert

GA-09-70

510/17/5908/220
1959.09.18 Fürst 1972.07.15 Fürst
Utóélet
Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra

Budapest, 1959. szeptember 19. Utasok szállnak le az új, kétajtós, hangszóróval felszerelt és ülőkalauzzal dolgozó IKARUS típusú autóbuszról. A Fővárosi Autóbuszüzem az új buszok közül az első tizet a 45-ös járat vonalán állította forgalomba.
MTI Fotó: Lajos György
Budaörsi út a Nagyszőlős utca torkolata felől a Dayka Gábor utca irányába nézve. ÉV: 1965
ADOMÁNYOZÓ UVATERV

GA-09-71

510/17/5908/224
Besz: 1959.09.18 Fürst  “S”: 1971.08.17 Fürst

Fővárosi Autóbuszüzem HŰVÖSVÖLGY Végállomása

GA-09-72

510/17/5907/179
Besz: 1959.09.18 Fürst  “S”: 1971.08.19 Fürst
Utóélet
Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra

Budapest, 1965. július 7. Budapesti pillanatkép - a Nagykörút forgalmának nagy részét lebonyolító 12/A jelzésû autóbusz végállomása a Moszkva téren. MTI Fotó: Lajos György
Széki Dezső felvétele

A busz a kép baloldalán a 42-es viszonylattáblával ellátott.

GA-09-73

510/17/5908/221
1959.09.22 Fürst Selejtezése 1971.08.19 Fürst
Utóélet
Átadás dátuma 1972.03.22
Újabb tulajdonos Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalat, Felsőbagod
Átrendszámozás 1972.03.22
További rendszám GB 11-73
Változás dátuma 1972.06.20
Újabb tulajdonos MEZŐGÉP Vállalat, Szolnok, 2 sz. Gyáregysége, Tószeg
Végső selejtezése: 1979. október.
GA-09-73
"Barkácsolt" hátsó lámpával, 1970-ben.

GA-09-74

510/17/5908/223
Besz: 1959.09.22 Fürst, “S”: 1971.08.19 Fürst
Utóélet
Újabb tulajdonos Volán 20 sz. Vállalat, bontásra.

ga-09-74_v45.jpg
1964. november 10.
MTI fotó: Fényes Tamás
1964. november 10. MTI fotó: Fényes Tamás

GA-09-75

510/17/5908/225
Besz: 1959.09.22 Fürst “S”: 1971.08.19 Fürst

A "Sallaiban"

GA-09-77

510/17/5908/259
Besz: 1959.10.05 Fürst “S”:  1971.08.17 Fürst
Megjegyzés 7983 cm3 hengerűrtartalmú Csepel D-613 típusú motorral szállítva
Utóélet: Átadás dátuma 1973.01.22
Újabb tulajdonos Fertői Nádgazdasági Vállalat, Fertőszentmiklós, Fertődi u.1.
Átrendszámozás 1973.02.07
További rendszám GB 33-96
Végső selejtezés 1976.11.18

www.fortepan.hu Magyar Rendőr

GA-09-80 -> GA-59-00

510/17/5908/213
Besz: 1959.10.07 Fürst 
Átalakítás dátuma 1962.06.01
A 3 tengelyes un. IC620 csuklós építéséhez felhasználva
Új rendszáma GA 59-00 majd GA 83-01

A századik ITC600-sal együtt, mint újdonság a csuklósítás "világában".
Az MTI közleménye:
Budapest, 1962. július 21. Kigördül a 100. csuklós autóbusz (elöl) a Fővárosi Autóbuszüzem Gyömrői úti főműhelyéből, melyet ünnepélyes keretek közt adtak át a fővárosi közlekedésnek. Háttérben a műhely új, az Ipari Vásáron bemutatott csuklós autóbusza. Hátul egy Ikarus IC620-as, elöl egy Ikarus ITC600-as autóbusz.
MTI Fotó: Marosi László
Bemutató a Hősök terén
Bemutató a Hősök terén
A Bécsi kapunál.
az Osztapenko szobornál
A Margit szigeten
Már forgalomban a 6-oson.
www.fortepan.hu - Nagy Gyula

Első szériás Ikarus 620-ból épített IC620 a MÁVAUT-nál.

Gyűjtésem szerint a két FAÜ-s csuklós után, több FAÜ-s, ill. BKV-s
első szériás 620-as került a Szabolcs utcába csuklósításra a MÁVAUT részére.
Két buszról a saját, 70-es évekbeli gyűjtésemből tudok.
GA-09-55
GA-09-71
Lehet, ez a fotó valamelyik 620-as feléledése.

Folytatjuk a GA-09-97-től a GA-11-00-ig.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán