Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-ast tehát egy IK-260-as szekrénybe építették, mely eredetileg autóbusznak lett szánva – bizonyítja ezt eredeti Volán-sárga fényezése is. Főáramkörű elektromos berendezése nem tért el a ZIU-5-ösökétől, a gyengeáramú és segédüzemi részek viszont változtak (például az Ikarus-okon szokásos levegős ajtóműködtetés vagy a 600 V-os táplálású kormányrásegítő szervó felszerelésével). A későbbi 100-as sorozatú trolibuszok is hasonló módon lettek kialakítva.
Állományba ténylegesen 1976. II. 5-én vették a trolibuszt. Eredeti szándék szerint ezt a járművet egy szóló sorozat követte volna, a 100-asok mintájára. Hogy ez nem következett be, annak az volt az oka, hogy a Szovjetunió ekkorra már tömegtermelésben tudta szállítani a ZIU-9-es trolibuszokat, melyek másfélszer alacsonyabb árúak voltak a házilagosan gyártott Ikarus-nál (melyhez a villamos berendezést ekkor még csak a Szovjetunióból tudták volna beszerezni). Annak ellenére is, hogy a 600-as néhány tulajdonságában jobb volt a ZIU-nál: előnyösebb volt utastérelrendezése, jobb volt a rugózása, mely biztosabb áramszedőkapcsolatot jelentett a rázósabb utakon. Ezen túl kisebb tengelytávolsága következtében fordulékonyabb volt a ZIU-knál, jobban lehetett manőverezni vele. Emellett vezetőállásából is elmaradt a ZIU-kban szokásos hangzavar, mivel a kontaktorszekrény a padló alatti ládatérbe volt elrejtve. Megoldott volt az alkatrészutánpótlása is (az idők során nem véletlenül a budapesti ZIU-k alkatrészeiket tekintve teljesen „elikaruszosodtak”).
A járművezetők ezen tulajdonságai miatt kedvelték a 600-ast, így gyakorlatilag rendszeresen futott 19 éven keresztül. Végül 1995. VIII. 11-én selejtezték, az utolsó 100-asokkal együtt.
Fényképek, rendszámok.
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán