A hazai és külföldi vevők egyaránt igényelték az Ikarus 60-assal megegyező méretű, de több ülőhellyel felszerelt, helyközi forgalomra alkalmas modell szállítását. Erre a célra tervezték és építették az Ikarus 50 típusszámú kísérleti autóbuszt. A prototípus jármű az Ikarus 60-assal megegyező Csepel alvázon 1952-ben készült el. Fő méretei is megegyeztek az Ikarus 60-assal, az utastérben 2+2-es üléssorokat, függönyt, a tetőre csomagtartót helyeztek el, a homlokfali viszonylatjelzőt elhagyták. Az 50 személyes távolsági kivitelű autóbusz az Ikarus 602-es típus elődjének tekinthető.
A megrendelők nagyobb távolságú vonalakra nagyobb sebességű autóbuszokat igényeltek. Ezen szempont alapján fejlesztette ki az Ikarus a 602-es típust, amely futóművét nagyobb átmérőjű – 12″-os – kerekekkel szerelték, így azonos áttétel mellett a jármű végsebessége nagyobb lett. A nagyobb abroncsok az Ikarus 60-as és 601-es 2965 mm-es magasságával szemben 3050 mm-es magasságot eredményeztek. A kocsi szekrényre az első futómű mögé egy lengőajtó került, egyes sorozatoknál hátsó lengőajtót is beépítettek, a homlokfali viszonylatjelzőt pedig több sorozatnál elhagyták.
Az Ikarus 602-es autóbuszok a hazai távolsági autóbusz-közlekedés fejlesztésében játszottak fontos szerepet. Az 1947-ben beszerzett francia Chausson autóbuszok kiváltását az Ikarus 601 és 602 típusok is lehetővé tették.
Figyelemre méltó, hogy a legyártott Ikarus 601 és 602 típusjelű autóbuszok közel kétharmada az egykori Kelet-Németországban talált gazdára, 1957 és 1958 között pedig 100 db Ikarus 602-es került Lengyelországba. Emellett kisebb 602-es sorozat készült még kínai, egyiptomi, iráni és guineai megrendelésre.
Az Ikarus 60 – 601 – 602 típusok jelentős szerepet játszottak mind a fővárosi, mind a vidéki, elővárosi, helyközi és távolsági autóbusz-közlekedés fejlődésében. Emellett ezek a típusok már fontos export termékek is voltak, amelyek 14 ország közlekedésében vettek részt. A típuscsalád megteremtésével a gyári konstruktőrök nem a szerintük szakmai szempontból legkívánatosabb irányba fejlesztettek, de ezzel eleget tettek a konzervatív felettes szervek elvárásainak. A Csepel motoros alvázra épült típusok továbbfejlesztett változatai – mint a későbbiekben láthatjuk – 1970-ig jellemzőek voltak az Ikarus termékpalettáján. A típuscsalád folyamatos gyártásának beindulása és az Ikarus 30- asok párhuzamos előállítása mellett a vállalat mérnökeinek megvolt a lehetősége, hogy az elképzelésük szerinti ,,jövő autóbuszainak” tervezését felgyorsítsák.
Ikarus 602 SZŰRŐBUSZ változat
Az oldal bővítése folyamatban. Kérlek látogass vissza később is.