Ikarus 50 és 602

A hazai és külföldi vevők egyaránt igényelték az Ikarus 60-assal megegyező méretű, de több ülőhellyel felszerelt, helyközi forgalomra alkalmas modell szállítását. Erre a célra tervezték és építették az Ikarus 50 típusszámú kísérleti autóbuszt. A prototípus jármű az Ikarus 60-assal megegyező Csepel alvázon 1952-ben készült el. Fő méretei is megegyeztek az Ikarus 60-assal, az utastérben 2+2-es üléssorokat, függönyt, a tetőre csomagtartót helyeztek el, a homlokfali viszonylatjelzőt elhagyták. Az 50 személyes távolsági kivitelű autóbusz az Ikarus 602-es típus elődjének tekinthető.

A képen látható Ikarus 50-es, már egy városi közlekedésű jármű arcát mutatja.

A megrendelők nagyobb távolságú vonalakra nagyobb sebességű autóbuszokat igényeltek. Ezen szempont alapján fejlesztette ki az Ikarus a 602-es tí­pust, amely futóművét nagyobb átmérőjű – 12″-os – kerekekkel szerelték, így azonos áttétel mellett a jármű végsebessége nagyobb lett. A nagyobb abroncsok az Ikarus 60-as és 601-es 2965 mm-es magasságával szemben  3050 mm-es magasságot eredményeztek. A kocsi szekrényre az első futómű mögé egy lengőajtó került, egyes sorozatoknál hátsó lengőajtót is beépítettek, a homlokfali viszonylatjelzőt pedig több sorozatnál elhagyták.
Az Ikarus 602-es autóbuszok a hazai távolsági autóbusz-közlekedés fejlesztésében játszottak fontos szerepet. Az 1947-ben beszerzett francia Chausson autóbuszok kiváltását az Ikarus 601 és 602 típusok is lehetővé tették.

Figyelemre méltó, hogy a legyártott Ikarus 601 és 602 típusjelű autóbuszok közel kétharmada az egykori Kelet-Németországban talált gazdára, 1957 és 1958 között pedig 100 db Ikarus 602-es került Lengyelországba. Emellett kisebb 602-es sorozat ké­szült még kínai, egyiptomi, iráni és guineai megrendelésre.

Az Ikarus 60 – 601 – 602 típusok jelentős szerepet játszottak mind a fővárosi, mind a vidéki, elővárosi, helyközi és távolsági autóbusz-közlekedés fejlődésében. Emellett ezek a típusok már fontos export termékek is voltak, amelyek 14 ország közlekedésében vettek részt. A típuscsalád megteremtésével a gyári konstruktőrök nem a szerintük szakmai szempontból legkívánatosabb irányba fejlesztettek, de ezzel eleget tettek a konzervatív felettes szervek elvárásainak. A Csepel motoros alvázra épült típusok továbbfejlesztett változatai – mint a későbbiekben láthatjuk – 1970-ig jellemzőek voltak az Ikarus termékpalettáján. A típuscsalád folyamatos gyártásának beindulása és az Ikarus 30- asok párhuzamos előállítása mellett a vállalat mérnökeinek megvolt a lehetősége, hogy az elképzelésük szerinti ,,jövő autóbuszainak” tervezését felgyorsítsák.

Ikarus 602 SZŰRŐBUSZ változat

Ikarus 602 szűrőbusz jellegrajza

Az oldal bővítése folyamatban. Kérlek látogass vissza később is.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán