Ikarus 55 – Lux

Elsőként az A58 rajzjelű, városi forgalomra szánt, U-hajtásláncú (sebességváltó a motor mellett) 66-os prototípusa készült el 1952-ben,
de a hátsó tengely mögötti harmadik ajtó kialakításának problémái miatt a távolsági, A60 rajzjelű 55-ös fejlesztése került előtérbe.”

Krepsz Zoltán: A legszebb Ikarus (ORIGO, Retro Mobil)

„P. Horváth György (1922-1990) – az Ikarusban csak „Atyának” hívott néhai báró Petrichevich – tervezte autóbuszok meghatározó elemei voltak a szocializmus későbbi évtizedei tárgykultúrájának, arról nem is beszélve, hogy a kezdetben Zerkovitz Béla főmérnök vezette konstruktőr csapat – főként Bálint György, Schmidt Kázmér, Schőnberger Ernő, Oszetzky Károly és persze P. Horváth – farmotoros, önhordó járműve igen jó menettulajdonságokkal rendelkezett, s híresen strapabíró volt, felvéve a versenyt a világ legjobbjaival.”

Budapest, 1953. október 22.
Király Lajos és brigádja szerelik az új Ikarus 55 típusú farmotoros távolsági autóbusz motorját az Ikarus Gyárban Mátyásföldön. Balra Buzogány József művezető és a MEO-s ellenőrzik az eddig elkészült munkát.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Sziklai Dezső
Budapest, 1953. október 22.
Molnár Ferenc autóbuszvezető és Tóth László szerelő az új Ikarus 55 típusú farmotoros távolsági autóbusz első darabjának elektromos berendezéseit ellenőrzik a 33 ezer kilométeres próbaút után az Ikarus Gyárban Mátyásföldön.
MTI Fotó/Magyar Fotó: Sziklai Dezső

Autó Motor 1953.

Csepel D-613-as motor
Herendi lámpák az utasüléseknél.
Nagyon sok extra kényelmi ötletekkel álltak elő a tervezők.
Már MÁVAUT felirattal a Felvonulási téren.

 

Az oldal feltöltés alatt, kérjük nézz vissza később!

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán