Ikarus 603-604

Gerlei Tamás Kukla László Lovász György GÖRDÜLŐ LEGENDÁK
Az Ikarus évszázados története

Részlet a könyvből
Ikarus 603-604

Az Ikarus 60B és az Ikarus 630 prototípus átdolgozásával alkotta meg Nagy József a 603 (távolsági) és a 604 (városi) típuspárt, amelyet 1959-ben mutattak be a nagyközönségnek.
A járműszekrény teljesen újszerű homlok- és hátfalat kapott, a két típus szárnyakat imitáló homlokfali díszítésének formája viszont eltérő volt. Az autóbuszok elején azonos nagyságú lámpatestekből álló ikerfényszórók kaptak helyet, amelyeket az első Ikarus 630-asénál lágyabb formázású karosszériaelem ölelt körül.

Látványosan megnőtt a csak két részből álló ívelt szélvédők mérete, a vezető és kísérő ajtajának felső vonala – a korábbi két autóbusztól eltérően – már hátrafelé lejtett. Az lkarus 603 és 604 típusoknál a felhasznált Csepel alvázat közel fél méterrel megnyújtották, így az autóbuszok hossza 9805 mm-re növekedett. A hosszabb kocsiszekrénybe egy üléssorral többet szereltek, így az Ikarus 603-as távolsági típusban 42+2 ülőhely volt. A fel- és leszállás két lengőajtón át történt, az utasablakok teljes magasságig eltolhatóak voltak. A látványos fényezésű autóbusz tetejére csomagtartót szereltek. Az Ikarus 604-es városi autóbusz két, 1175 mm-es szabadnyitású, távműködtetésű pneumatikus ajtóval készült, amelyek közé már 3 ablakot építettek. Az ülőhelyek száma 22 volt, a homlokfalon pedig az Ikarus 603-asénál kisebb viszonylatjelző is helyet kapott.

Színezett kép, az eredeti színek alapján
Poznan, 1959. június 12.
Ikarus 604-es és 55-ös autóbuszok, a Csepel-gyár D-450-es nyerges vontatója és D-720-as tűzoltóautója a Poznani Nemzetközi Vásár magyar kiállítóhelyén.
MTI Fotó: Herczeg István
Poznan, 1959. június 12.
Ikarus 604-as és 55-ös autóbusz a Poznani Nemzetközi Vásár magyar kiállítóhelyén.
MTI Fotó: Herczeg István
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán