Ikarus 60B és 630 “proto”

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket.”
Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki.

A prototípus Finta László tervei alapján készült el, Ikarus 60B típusjelzéssel.

A képeken jól látható, hogy az Ikarus 620-as prototípusa a 60b, mint azt számjelzése is mutatja, az Ikarus 60-as formáját hordozza. Hűtőrácsa már a 620-asé. Az ajtók, az ablakok, a sárhányók még a 60-as típus formáit hordozzák. A hátsó lámpákon kívül a prototípus hátsó kiképzésén még semmi változtatás nem vehető észre.

Az autóbusz megjelenését meghatározzák a “szemei”, azaz a rajta elhelyezett lámpák. Az Ikarus 60-asnál és az azt megelőző típusoknál a lámpák a karosszériából kiállóak voltak, amelyek a “farosoknál” már besüllyesztésre kerültek, és ezt a stílust követte a prototípus Ikarus 60B is.
Ennél a fényszórók teljesen be voltak süllyesztve, és a szériával ellentétben csak két fényszóró volt. Külön érdemes megemlíteni a prototípus homloklemezen levő díszléceit, amelyek “szemöldökként” helyezkedtek el a fényszórók felett, majd a hűtőrács vonalát követve haladtak egészen a lökhárítókig. Ennek a díszlécnek főleg esztétikai szerepe lehetett. A szériánál a díszléc elmaradt.

Az autóbusz hordművét jellemzi az alvázas kialakítás, ebben a tekintetben megőrizte elődje, az Ikarus 60 típusú autóbusz méreteit.
Finta László elmondása szerint ez a típus a korábban jelentkező alvázhiányból és az annak megoldására szolgáló szakmai alapelvből alakult ki. Az akkori szakmai elképzelés a korábban jellemző favázas kocsik építési elgondolását követte, amely szerint a kocsiszekrény cserélhető volt, míg az alvázat megtartották.
Az alváz “U” keresztmetszetű hossztartókból és cső-, illetve sajtolt profilú kereszttartókból épült fel hegesztéssel, illetve szegecseléssel kötve a hossztartókhoz. A motor az alváz hossztartóin rugalmasan van ágyazva, a sebességváltó a kerekek közötti kereszttartón fekszik fel.
A futóművek a hossztartóra csavarozással kapcsolódnak rugóbakokon keresztül. A hátsó, süllyesztett peron miatt a hossztartó mélyített a városi autóbusznál.

Gerlei Tamás Kukla László Lovász György
GÖRDÜLŐ LEGENDÁK
Az Ikarus Évszázados története

Részlet a könyvbő az Ikarus 60B-ről.

“Az Ikarus 60B jelű prototípus az Ikarus 60-as a vázára, annak főegységeivel épült hosszméretre megegyezett az elődmodellével. A homlokfalon még 1-1 süllyesztett fényszóró kapott helyet a karakteres hűtőrács alsó széleitől kiinduló díszléc egészen a függőlegesen elhelyezett hátsó lámpatestekig húzódott. A lágyabb vonalvezetésű lökhárító nagyobb lett, középen megtörve a hűtőrács alsó, keskenyebb része belenyúlt. Az elsőként a Lipcsei Vásáron bemutatott autóbusz elkészítésénél fontos szempont volt, hogy a formatervező az akkor már gyártásban lévő, farmotoros Ikarus 66-os sajtolt homlokfali elemeit minél nagyobb mértékben használja fel. Ennek megfelelően a hajlított és osztott szélvédő nagyobb, középső, sík felületű része azonos volt az Ikarus 66-osokba beépítettekkel. A hátsó ablakokat megnövelték, így a körbeüvegezett hátfal megjelenése jelentősen javult az Ikarus 60-aséhoz képest. A két négysávos utas ajtó között csak 2 hosszú, felső harmadában eltolható ablak volt.”

A következő idézet már a képen látható Ikarus 630-as prototípusáról szól.

Az Ikarus 630-as prototípusa még a gyárban

Pár hónappal később, 1958 márciusában – némileg módosított formatervvel – már a távolsági Ikarus 630-as prototípusa is elkészült.
Az autóbusz homlokfalára szintén az Ikarus 66-osból megismert sík szélvédőüvegek kerültek. A 60B süllyesztett fényszórói helyett már megjelent a karosszéria síkjából kiemelkedő szögletes fényszóróház, amelybe két lámpatestet – egy külső nagyobb és egy belső kisebb méretűt – szereltek. A homlokfal tetejére a városi változaténál szélesebb relációtábla került és a mellső irányjelzők díszlécben folytatódtak, a díszléc a már vízszintesen el- helyezett hátsó lámpatestek felett elhaladva a hátfal közepén ért véget. A jármű jobb oldalán a kísérőnek nem alakítottak ki külön ajtót. Az első utas ajtó hátrébb, a jármű közepére került és több rövidebb oldalablakot építettek be. A városi és a távolsági változat prototípusait az 1958-as Budapesti Ipari Vásárt követően több nemzetközi seregszemlén is kiállították. Jelentős eseménynek számított, amikor az év decemberében az első Ikarus 630-as – egy Ikarus 305-ös és Csepel teherautók társaságában – részt vett Pekingben a MOGÜRT által rendezett magyar járműbemutatón.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán