Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket.”
Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki.
A prototípus Finta László tervei alapján készült el, Ikarus 60B típusjelzéssel.
A képeken jól látható, hogy az Ikarus 620-as prototípusa a 60b, mint azt számjelzése is mutatja, az Ikarus 60-as formáját hordozza. Hűtőrácsa már a 620-asé. Az ajtók, az ablakok a hátsó ablakokon kívül és a sárhányók még a 60-as típus formáit hordozzák.
A hátsó lámpákon kívül a prototípus hátsó kiképzésén még semmi változtatás nem vehető észre.
Az autóbusz megjelenését meghatározzák a „szemei”, azaz a rajta elhelyezett lámpák. Az Ikarus 60-asnál és az azt megelőző típusoknál a lámpák a karosszériából kiállóak voltak, amelyek a „farosoknál” már besüllyesztésre kerültek, és ezt a stílust követte a prototípus Ikarus 60B is.
Ennél a fényszórók teljesen be voltak süllyesztve, és a szériával ellentétben csak egy fényszóró volt. Külön érdemes megemlíteni a prototípus homloklemezen levő díszléceit, amelyek „szemöldökként” helyezkedtek el a fényszórók felett, majd a hűtőrács vonalát követve haladtak egészen a lökhárítókig. Ennek a díszlécnek főleg esztétikai szerepe lehetett. A szériánál a díszléc elmaradt.
Az autóbusz hordművét jellemzi az alvázas kialakítás, ebben a tekintetben megőrizte elődje,
az Ikarus 60 típusú autóbusz méreteit.
Finta László elmondása szerint ez a típus a korábban jelentkező alvázhiányból és az annak megoldására szolgáló szakmai alapelvből alakult ki. Az akkori szakmai elképzelés a korábban jellemző favázas kocsik építési elgondolását követte, amely szerint a kocsiszekrény cserélhető volt, míg az alvázat megtartották.
Az alváz „U” keresztmetszetű hossztartókból és cső-, illetve sajtolt profilú kereszttartókból épült fel hegesztéssel, illetve szegecseléssel kötve a hossztartókhoz. A motor az alváz hossztartóin rugalmasan van ágyazva, a sebességváltó a kerekek közötti kereszttartón fekszik fel.
A futóművek a hossztartóra csavarozással kapcsolódnak rugóbakokon keresztül. A hátsó, süllyesztett peron miatt a hossztartó mélyített a városi autóbusznál.
Gerlei Tamás Kukla László Lovász György
GÖRDÜLŐ LEGENDÁK
Az Ikarus Évszázados története
Részlet a könyvbő az Ikarus 60B-ről.
„Az Ikarus 60B jelű prototípus az Ikarus 60-as a vázára, annak főegységeivel épült hosszméretre megegyezett az elődmodellével. A homlokfalon még 1-1 süllyesztett fényszóró kapott helyet a karakteres hűtőrács alsó széleitől kiinduló díszléc egészen a függőlegesen elhelyezett hátsó lámpatestekig húzódott. A lágyabb vonalvezetésű lökhárító nagyobb lett, középen megtörve a hűtőrács alsó, keskenyebb része belenyúlt. Az elsőként a Lipcsei Vásáron bemutatott autóbusz elkészítésénél fontos szempont volt, hogy a formatervező az akkor már gyártásban lévő, farmotoros Ikarus 66-os sajtolt homlokfali elemeit minél nagyobb mértékben használja fel. Ennek megfelelően a hajlított és osztott szélvédő nagyobb, középső, sík felületű része azonos volt az Ikarus 66-osokba beépítettekkel. A hátsó ablakokat megnövelték, így a körbeüvegezett hátfal megjelenése jelentősen javult az Ikarus 60-aséhoz képest. A két négysávos utas ajtó között csak 2 hosszú, felső harmadában eltolható ablak volt.”
A következő, lentebb olvasható idézet már a képen látható Ikarus 630-as prototípusáról szól.
Pár hónappal később, 1958 márciusában – némileg módosított formatervvel – már a távolsági Ikarus 630-as prototípusa is elkészült.
Az autóbusz homlokfalára szintén az Ikarus 66-osból megismert sík szélvédőüvegek kerültek. A 60B süllyesztett fényszórói helyett már megjelent a karosszéria síkjából kiemelkedő szögletes fényszóróház, amelybe két lámpatestet – egy külső nagyobb és egy belső kisebb méretűt – szereltek. A homlokfal tetejére a városi változaténál szélesebb relációtábla került és a mellső irányjelzők díszlécben folytatódtak, a díszléc a már vízszintesen el- helyezett hátsó lámpatestek felett elhaladva a hátfal közepén ért véget. A jármű jobb oldalán a kísérőnek nem alakítottak ki külön ajtót. Az első utas ajtó hátrébb, a jármű közepére került és több rövidebb oldalablakot építettek be. A városi és a távolsági változat prototípusait az 1958-as Budapesti Ipari Vásárt követően több nemzetközi seregszemlén is kiállították. Jelentős eseménynek számított, amikor az év decemberében az első Ikarus 630-as – egy Ikarus 305-ös és Csepel teherautók társaságában – részt vett Pekingben a MOGÜRT által rendezett magyar járműbemutatón.