Ikarus 60T
gyártás és változatok

Ikarus 60T

A kocsi szekrénye azonos volt az abban az időben nagy mennyiségben használt Ikarus 60 típusú autóbuszával.

A mellékelt képen a kipróbálás alatt lévő új trolibusz látható még félkész állapotban. Néhány érdekesség fellelhető a fotón: jól láthatóak a hűtőrács mögé rejtett indítóellenállások, illetve az elé szokatlan módon odabiggyesztett villamos-tábla. Megfigyelhető az ekkoriban használatos szénbetétes vas-áramszedő valamint a vezető mögé felszerelt irányjelző intőkar is (később indexlámpára cserélték le). A próbakocsin viszont elmaradt a visszapillantó tükör (ami nélkül nem hiszem, hogy ma bármely vezető egy lépést is hajlandó trolival megtenni – persze ha valaki mögött az ’50-es években ennyi feketeruhás ember van, akkor sok mindenre hajlandó lesz…).

http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html

Az első, a T200-as, egyfajta “egyedi hátfal kialakítással.

Az első nap, vagy az első napok egyike.

T200 -> 301II

Pótkocsi vontatás

AMG 406 Jellegrajza

A megnövekedett utasszám miatt 1954-ben a FAÜ bevezette az autóbuszok pótkocsi vontatását. Az FVV később, csak 1960-ban vezette be a pótos üzemet: az első széria Általános Mechanikai Gépgyár (ÁMG, Székesfehérvár) által gyártott pótkocsit ekkor vette át.
1961-ig az idekerült pótkocsik TP000-TP054-es pályaszámokat kaptak.
1962. július 1-től a pótkocsik a 900-as számcsoportba kerültek.
Összesen 59 kocsi közlekedett az FVV állományában, ebből a 921-940 volt új beszerzés, a többi a FAÜ-től lett átvéve.
“A kocsik beszerzését 1960-ban kezdte meg a FVV, és folytatta egészen 1963-ig, az utolsó darabok érkezéséig. A trolibusz-pótkocsikat a vontatáshoz szükséges átalakításon átesett Ikarus-60T trolibuszok vontatták, ám a későbbiekben az Ikarus-60T-ket csuklósították, aminek következtében 1965 és 1968 között az FVV az ÁMG pótkocsikat kiselejtezte. A technikai változtatások miatt a járművek csupán néhány évig színesíthették a fővárosi tömegközlekedést, melyek leggyakrabban Zuglóban, a 75-ös troli vonalán közlekedtek.”
vezess.hu

év
1960.
1961.
1963.
beszerzett járművek száma
10
45
4
pályaszám
TP000-P009
TP010-P054
955-958

A 921-940 pályaszámú AMG pótkocsik a székesfehérvári gyár udvarán

A szerelvény jellegrajza

Az ÁMG gyártmányú trolibusz-pótkocsik főbb műszak adatai
Ülőhelyek száma: 26
Hosszúság: 6800 mm
Szélesség: 2500 mm
Tengelytáv: 4150 mm
Önsúly: 3875 kg

Az Ikarus 60-as trolibuszok átszámozása.
Forrás: http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html

Az 1962-ben 200-as sorozatba átszámozott járművek:

T208 -> 201II*
T224 -> 211II
T237 -> 221II*
T253 -> 231II*
T268 -> 241II*
T308 -> 251II
T325 -> 261II
T353 -> 271II
T210 -> 202II*
T225 -> 212II*
T239 -> 222II*
T254 -> 232II*
T270 -> 242II
T311 -> 252II
T326 -> 262II
 
T212 -> 203II*
T226 -> 213II
T240 -> 223II*
T256 -> 233II
T274 -> 243II*
T312 -> 253II
T327 -> 263II
T213 -> 204II*
T228 -> 214II*
T242 -> 224II
T257 -> 234II
T279 -> 244II
T315 -> 254II
T328 -> 264II
T214 -> 205II*
T229 -> 215II*
T245 -> 225II*
T259 -> 235II
T292 -> 245II*
T316 -> 255II
T329 -> 265II
T215 -> 206II*
T230 -> 216II*
T246 -> 226II
T260 -> 236II
T294 -> 246II
T318 -> 256II
T330 -> 266II
T216 -> 207II*
T233 -> 217II
T247 -> 227II
T262 -> 237II
T300 -> 247II
T319 -> 257II
T331 -> 267II
T220 -> 208II*
T234 -> 218II
T248 -> 228II
T264 -> 238II*
T302 -> 248II*
T322 -> 258II
T332 -> 268II
T221 -> 209II*
T235 -> 219II
T249 -> 229II
T265 -> 239II
T304 -> 249II*
T323 -> 259II
T333 -> 269II
T222 -> 210II*
T236 -> 220II*
T251 -> 230II
T267 -> 240II*
T307 -> 250II
T324 -> 260II
T335 -> 270II

Végül, egy régi felvétel a Troli garázsról, még sok Ikarus 60T-vel,
de a felvétel készítésekor a “pótkocsis üzem” már megszűnt.

Tovább az Ikarus 60T bejegyzés oldalára.
Sok fotó és némi leírás

Az 1962-ben 300-as pályaszámcsoportba átszámozott vontató trolibuszok:

T200 -> 301II
T218 -> 311II
T250 -> 321II
T273 -> 331II
T287 -> 341II
T303 -> 351II
T201 -> 302II
T219 -> 312II
T252 -> 322II
T275 -> 332II
T288 -> 342II
T305 -> 352II
T202 -> 303II
T223 -> 313II
T255 -> 323II
T276 -> 333II
T289 -> 343II
T306 -> 353II
T203 -> 304II
T227 -> 314II
T258 -> 324II
T277 -> 334II
T291 -> 344II
T309 -> 354II
T204 -> 305II
T231 -> 315II
T261 -> 325II
T278 -> 335II
T295 -> 345II
T310 -> 355II
T206 -> 306II
T232 -> 316II
T263 -> 326II
T280 -> 336II
T296 -> 346II
T314 -> 356II
T207 -> 307II
T238 -> 317II
T266 -> 327II
T282 -> 337II
T297 -> 347II
T321 -> 357II
T209 -> 308II
T241 -> 318II
T269 -> 328II
T284 -> 338II
T298 -> 348II
T351 -> 358II
T211 -> 309II
T243 -> 319II
T271 -> 329II
T285 -> 339II
T299 -> 349II
 
T217 -> 310II
T244 -> 320II
T272 -> 330II
T286 -> 340II
T301 -> 350II
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán