cropped-ikarus_embl_new_kek.png

620-630 kabrió

A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt.
A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében
az Ikarus gyárral együttműködve tervezték és építették.
Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.

Az első méterek, még próba rendszámmal,
1961. évi Budapesti Nemzetközi Vásáron debütált és
1962. május 17-én
GA 58-90
forgalmi rendszámmal állt forgalomba.
A Parlament előtt.
A Hősök terén 1962-ben.

Számtalan prospektust, bédekkert és plakátot díszítettek vele
az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton megörökítették 30 fillér értékben
Akkoriban nem készülhetett olyan, a főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő.
Legtöbbször népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték,
hogy „Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás”.
A látottak alapján pedig bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap
és az emberek mindig úgy mosolyognak, mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.

A Szentháromság téren, korai Ikarus 620-assal.

Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott,
hogy a FAÜ hamarosan 1963-ban újabb két Ikarus 620-ast épített,
hogy az idegenforgalmat szolgálja.

1975. január 6-án minhárom járművet selejtezték. Dr. Lovász György barátunk gyűjtése szerint mindhárom autóbuszt 
Ikarus 630-as „szekrénnyel” fedett busszá alakították a Duna Kertészeti MGTSZ-nél.

A díszítésétől "megszabadított" ex. GA-58-90 a Városligeti tónál. Háttérben a Vajdahunyad vára.
Kicsit füstölögve, de még az eredeti hátsó lápájával, indulás a Bazilika elől 1970-ben.
Fotó adományozó: FŐFOTÓ
Az 1973. vagy '74-ben készített felvételemen jól látszik, hogy a kabriók sem úszták meg az "egységesítést",
nevezetesen az oldalindex és a hátsó lámpatest cseréjét.

1968-tól a BKV megalakulásától a járműállomány kinézete látványosan romlani kezdett. Nem sokat törődtek a külalakkal, a kisebb koccanásokkor keletkező horpadások sokáig megmaradtak a járműveken, eltűntek a dísztárcsák stb.
A Várban, I. Szent István szobor tövében a Mátyás templom mellett.
A Hunyadi Mátyás úton
A Hunyadi Mátyás úton
A margitszigeti Nagyszálló mellett.
A jobb oldalon látható reprodukció eredetije az Opera előtt.
A Vajdahunyad várban.
A Roosevelt téren.
Fotó adományozó FŐFOTÓ
A Hunyadi János úton. A háttérben a Mátyás templom.
A Szenháromság utcában.
A Mátyás templommal szembenállva egy 1964-es beszerzésű, széles ráncajtós Ikarus 630-as a GA-80-22.
1973-ban külön KPM engedéllyel Ikarus 620-asra alakították és 3 év után, 1976. július 3-án selejtezték.
A Gellért hegyen 1969. augusztusában.
A Hősök terén 1969. augusztusában.
A Városligeti tó felett átívelő hídon.
A Récsei garázsnál.
A BKV városnéző buszai a Roosevelt téren (ma Széchenyi tér)
a Greshem palota előtt parkoltak, ill. vették fel az utasaikat.

A Budapesti városnézők selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt a 43-as járatszámú ún. „Mecseki körjáraton”.

. ˘˘ ,

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán