A Budapesti Idegenforgalmi Hivatal részére készített városnéző busz alapja, egy 620-as Ikarus volt.
A járművet nem a mátyásföldi gyárban, hanem a Gyömrői úton, a FAÜ Sallai Imréről elnevezett főműhelyében
az Ikarus gyárral együttműködve tervezték és építették.
Ott a hatvanas évek elején nemcsak szereléssel, javítással, hanem professzionális barkácsolóként, járműgyártással is foglalkoztak.
Számtalan prospektust, bédekkert és plakátot díszítettek vele
az 1963-ban kiadott Közlekedés bélyegsorozaton megörökítették 30 fillér értékben
Akkoriban nem készülhetett olyan, a főváros látványosságait bemutató film, melyen ne került volna elő.
Legtöbbször népszerű színészek dülöngéltek a fedélzetén, és teli torokból énekelték,
hogy „Budapest, te csodás, te vagy nékünk a szívdobogás”.
A látottak alapján pedig bárki azt gondolhatta, hogy Budapesten állandóan hét ágra süt a nap
és az emberek mindig úgy mosolyognak, mint Rátonyi Róbert, ha Németh Marikára pillant.
Nem csoda, hogy a busz iránt akkora érdeklődés mutatkozott,
hogy a FAÜ hamarosan 1963-ban újabb két Ikarus 620-ast épített,
hogy az idegenforgalmat szolgálja.
1975. január 6-án minhárom járművet selejtezték. Dr. Lovász György barátunk gyűjtése szerint mindhárom autóbuszt
Ikarus 630-as „szekrénnyel” fedett busszá alakították a Duna Kertészeti MGTSZ-nél.
A Budapesti városnézők selejtezése után
a 12 sz. Volán 1976-ban építette át a GC 02-89-es Ikarus 620-as alvázára
a GC 11-09-es 630-as rendszámával.
1980-ig járt a 43-as járatszámú ún. „Mecseki körjáraton”.
. ˘˘ ,
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán