Ikarus A58 & 66

Elsőként az A58 rajzjelű, városi forgalomra szánt, U-hajtásláncú (sebességváltó a motor mellett) 66-os prototípusa készült el 1952-ben,
de a hátsó tengely mögötti harmadik ajtó kialakításának problémái miatt a távolsági, A60 rajzjelű 55-ös fejlesztése került előtérbe.”

Krepsz Zoltán: A legszebb Ikarus (ORIGO, Retro Mobil)

A58 rajzjelű prototípus (1952)
Autó Motor újság, 1953.

Az Ikarus 66-os típusú autóbuszokat a gyár el­sősorban városi forgalomra tervezte. Ebből adódott, hogy amíg a háromajtós változat nem készült el, addig a típust nem kínálták értékesítésre, illetve azt a hazai vá­rosok sem rendelték. A háromajtós, városi kivitelű Ikarus 66-os szerkesztése során a hátsó futómű mögötti har­madik pneumatikus távműködtetésű ajtó elhelyezése okozott gondot, ezt szériában csak 1958-tól tudta a gyár megoldani. Ennek köszönhető, hogy bár az Ikarus 66-os prototípusa 1 évvel korábban készült el, mint az Ikarus 55-ösé, szériagyártása csak jóval később, 1959-ben kez­dődött. A középső ajtó egyidejüleg két utas le- illetve felszállását tette lehetővé az első, három szegmensből álló harmonikaajtón azonban egyszerre csak egy utas tudott kényelmesen felszállni, ez az utascserét a városi forgalomban lassította. Az Ikarus 66-os autóbuszok ezt követően is döntően a helyközi forgalomban váltak be, és többségük kétajtós kivitelben készült.

A legtöbb darabszámban gyártott kétajtós kivitel.
Kétajtós MÁVAUT kivitel.
A székesfehérvári gyárban.
Kétajtós, (elöl-hátul) kivitel a mátyásföldi gyár főbejáratával szemben álló Művelődési ház parkolójában.
Mátyásföld

Gyári prospektus

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán