Mávag Tr5 karosszéria átépítése, felhasználása

Mérőkocsivá átalakítva

Túl sok átalakításon átesett Tr5-ösről sajnos kevés az információm, talán ez:

Érdekes lehetne, ha valaki meg tudná mondani, hogy igazán mit is mértek vele.
Érdekes lehetne, ha valaki meg tudná mondani, hogy igazán mit is mértek vele.

Csuklósítás

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezte GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960 november 5-én lépett szolgálatba. Az első széria az ITC 600-as csoportba tartozott, ez nagyságrendileg mintegy
140 darab Ikarus 60 + Mávag Tr 5 összeépítést jelentett.


A városi forgalom igényeihez az Ikarus 601-es típusú autóbuszok csuklósítását is megkezdték. Az első két járművet a FAÜ a PKV részére építette át 1962-ben Tr-5 autóbuszból készült utánfutórésszel. A PKV azért döntött az Ikarus 601-esek csuklósítása mellett, mert az egyajtós járműveket a városi forgalomban kevésbé tudta kihasználni, mint az Ikarus 60-asokat. Ugyanebben az évben a FAÜ a 16 sz. AKÖV részére is átépített 6 darab Ikarus 601-est elővárosi kivitelű, kétajtós csuklós busszá.

Érdekesség, hogy a FAÜ a kétajtós csuklós buszokhoz a Magyar Honvédségtől használtan átvett Tr-5-ösöket használta fel, melyek hátsó feljárójánál eredetileg sem volt süllyesztett peron. Ikarus 601-es járműveket később Ikarus 60-as utánfutórésszel is csuklósítottak, ilyen kivitelből 1966-ban 10 darab készült a debreceni 6. sz. AKÖV részére.

Az első szegedi csuklós autóbusz.


A képeken egy Ikarus 601 + Tr5-ös autóbuszokból
a FAÜ által a Mávaut részére készített helyközi csuklós autóbusz látható.
(Típusjelzés: ITC-601, ajtóelrendezés: 0-2-2-0, a Budapest-Vác vonalon közlekedtek.)

 

A jobb oldali képen
1968. Szentendre, Dózsa György út,
MÁVAUT autóbusz-pályaudvar, balra a HÉV végállomás. ->
ADOMÁNYOZÓ:MAGYAR RENDŐR

Jobbágy József felvétele
A 418-asnak megmaradt a nagyméretű hátsó lámpateste, egész leselejtezéséig.


„A későbbi csuklós trolik selejtezését figyelembe véve a típus 1976-ig hozzátartozott a budapesti utcaképhez,
így a közel negyed évszázados szolgálati idő igazán tiszteletreméltó teljesítmény egy zsúfolt nagyvárosban.”

Több leírás és fotó az ITC600, IC660 oldalon.
(Szerkesztés alatt)

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán