Gyártási időszak: 1951-1957
Jellemzők: Info
Motor: 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motor, 5 fokozatú szinkron sebességváltó
Férőhely: Info
Gyártási időszak: 1951-1957
Jellemzők: Info
Motor: 85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motor, 5 fokozatú szinkron sebességváltó
Férőhely: Info

Ikarus 30

Áttekintés

Az Ikarus gyár termelésében 1951 elején sok problémát vetett fel a régi típusú gyártmányok.

A gyárban ezért dolgozták ki az adott körülmények között még gyártható új, kis autóbusz kiviteli dokumentációját.
A TR 3,5 típusú autóbusz fejlesztésének eredményeként 1951-ben mutatták be az önhordó Ikarus 30 típust.
Az új autóbusz, megtartotta trambusznak – a kocsitestbe épített motorral gyártott jármű – elrendezését.
A Tr 3,5 típusú gyártási tapasztalatai alapján a felhasznált anyagmennyiséget csökkentették is.

A kocsik szélessége csak 23OO mm-t tett ki, az üléselrendezés 2 – 1-es volt.
Hossza 8400 mm, motorja Csepel D413, teljesítménye 85 LE (62kW) volt,
5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései
és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos kivitelben is.

Gyártás, Változatok

Az Ikarus 30 megtartotta a trambusz – elrendezést.
A 20 ülő és 21álló utast szállító, Csepel D 413-as (Steyer-licenc),
Az autóbusz tetővilágító és szellőzőablakkal készült.
A magas lépcső és a kedvezőtlen ajtóelrendezés szintén ne vált be.
Rendkívül előnytelenül sikerült az utastér elejének kialakítása,
jóllehet az ablakok felett, a tetőhajlatban is ablakokat helyeztek,
amelyek a szűk utasteret némileg kellemesebbé tették.

Ez a típus volt az Uhry – testvérek karosszéria-gyártó hagyományait folytató Ikarus Karosszéria- és Járműgyár első terméke.

Felhasználás

Az első Ikarus 3O-as 1951. Június 5-én jelent meg a fővárosban.
Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1951-ben tizenhármat kapott.
A budapesti forgalomban szűknek bizonyult kocsikat 1956-ig szállították, a Fővárosi Autóbuszüzemnél ekkor 192 futott belőlük.
A GF 600, 1951-es beszerzésű Ikarus 30 a Fővárosi Autóbuszüzemnél. 1958-tól a MÁVAUT-nak átadva. Ott GO 617 majd GA 31-73 rendszámmal futott leselejtezéséig, 1962-ig.1956-1959 között egy részét átadták a Mávaútnak, vidéki városoknak
és néhányat a Patyolat vásárolt meg.

Átépítések, egyéb felhasználások

MASZOVLET a MALÉV elődjének
Ikarus 30-as autóbuszait speciálisan a hátfalon kialakított ajtóval látták el a csomagok, bőröndök könnyebb felrakodása miatt.

E tíusból is készült, igaz csak 1 darab cabrio.

Többi jármű (ide jönne a többi jármű és ha ráviszi az egeret kijön a típus és atviszi az adott busz oldalára)

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán