Rába Tr3,5 (3 1/2)

Cséfalvay István tervei alapján készült Tr3,5 típusszámú önhordó kisautóbusz.
Ezzel a modellel kezdődött meg – még az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár formális létrehozása előtt- a hazai önhordó autóbuszgyártás, ahol az alváz és a karosszéria gyártója már nem két különböző cég volt. Az önhordó kivitel mellett meg kell említeni a jármű könnyűfém lemezelését, a fa alkalmazása e típusnál maradt el először a karosszéria építése során. A karosszéria forma­ terve a Tr 5 típushoz képest tovább finomodott,
egyszerűsödött, az oldalfalon végigfutó díszléc elhelyezkedése mozgalmassá tette az autóbusz látványát. Az utasajtókba a lépcsők jobb megvilágítása céljából ablakokat építettek. A korábban gyorsan kopó, nagy terhelésnek kitett padlót acéllemezzel és arra ragasztott gumipadlóval borították. A busz gépészeti főegységeit a Rába Speciál teherautóktól örökölte. Az önhordó padlóvázba 65 lóerős, benzinüzemű Rába Super motort építettek, mely már akkor sem számított korszerűnek, ezt követően nem is készült több autóbusz benzinmotorral.

A Tr 3.5 tí­pus hossza mindössze 7730 mm volt, a járművek 17 ülő- és 23 állóhellyel készültek.
Önhordó, alváz nélküli kocsiszekrény, ék alakú lépcső.
Nem volt elkülönített vezetőfülkéje.

A gyárban 1948-ban
Amerikai retussal "átrajzolt" fotó
A Tr3,5 belső tere

Kuriózum, hogy egy autóbuszt 1949-ben Egyiptomba szállított az Ikarus, megtéve ezzel az első lépést az egyiptomi piac több évti­ zedes meghódítására. Ezt követően a típust más országba nem exportálták. A Tr 3.5 típusú autóbuszok mérsékelt sikere miatt az önhordó konstrukciók további fejlesztése 1951-ig,
az első Ikarus márkanevű típus, az Ikarus 30-as megjelenéséig váratott magára.

A győri Rába gyár 1948. július 20-án a 12-es viszonylaton helyezte üzembe az első hazai, alváz nélküli, önhordó szerkezetű, Tr 3,5 jelű 42 személyes kis trambuszának prototípusát.
( ** GF 800, majd 1948. októberétől GF 820 )
A kétféle zöldre festett autóbuszba Rába-Super 48 kW-os benzinmotort szereltek.
1949-ben a Tr 3,5 prototípusát visszaadták tulajdonosának, a Rába gyárnak.
Két Tr 3,5-ös autóbuszt a kocsi-hiánnyal küszködő miskolci városi autóbuszüzemhez irányítottak.

Ezeket a kocsikat hegyvidéki vonalakra tervezték, később a Kossuth híd forgalmát bonyolították le, mert itt nagyobb tengelyterhelésű autóbuszok nem közlekedhettek.
Üléselrendezését az első tengely tehermentesítése végett később átalakították.
A sorozati kocsik 1948 októberétől érkeztek.

Ez a kocsi is kiváló műszaki megoldásokat tartalmazott, de kicsinysége miatt a budapesti tömegközlekedésben nem vált be.
A kocsi állandóan túlzsúfolódott, ezért a terhelés csökkentése, az első tengely tehermentesítésének érdekében
az alapterület egy részét el is zárták az utasok elől, átrendezték az üléseket is.
A kocsira táblákat helyeztek el, hogy rajtuk csak 34 utas utazhat, de természetesen eredménytelenül.
Ezen a kocsin alkalmaztak először – a lépcsők jobb láthatósága céljából – az ajtók alsó részén is ablakokat.
A peron és az utastér közötti válaszfalat elhagyták, de a kocsinak nem volt külön vezetőfülkéje.
A kocsi kis befogadóképessége folytán az egyemberes üzemmel is kísérletet tettek.

Tovább a Tr3,5 felhasználása oldalra

Fényképek, rendszámok.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán