55

Volánbusz - Vértes Volán

2021. Északi Járműjavító

1970-ben gyártott Ikarus 55-ös. A cégnél megtalálható, teljesen felújított üzemképes busz az egykori NDK területéről került 1996-ban haza, éppen a „restaurálás” szándékával. Az akkori „tulaj”, a Vasi Volán azonban elállt ettől a feladattól, és felajánlotta a farost a Vértes Volánnak megvételre. A megyei Volán-vállalat egyébként már korábban kutatott az 55-ös után, de nem talált megfelelőt. A találkozás azonban nem volt zökkenőmentes. Ugyan a fenékvázának szerkezete egész jó volt, de a külső-belső esztétikája már bőven hagyott kívánni valót maga után. Sőt, egy ’56-os témájú film forgatási kellékeként, utasterének állaga még tovább romlott. A faros népszerűsége ellenben azóta sem változott. Lábon került Tatabányára, majd a karbantartást, szervizelést követően le is vizsgáztatták. Az autóbuszt egy külön ilyen munkákra szakosodott társaság varázsolta újjá, hatalmas lelkesedéssel. Mindent az eredeti állapotába rekonstruáltak. De a társaság sok munkatársa kutatgatta az eredeti tartozékokat, szerelvényeket, alkatrészeket. A cég kapott még az Ikarus volt dolgozóitól is több alkatrészt, mint például: asztali lámpát. Miközben találtak alkatrészeket bontóknál, veterán buszgyűjtőknél, egykori volános dolgozóknál. A néhány hónapos „kivitelezés” után 1997 júniusában egy veterántalálkozón debütált a vadonatúj faros. Egyetlen bibi azért mégis akadt az Ikarus 55-össel. Az eredeti erőforrását Németországban egy 6 hengeres IFA-motorra cserélték. Ezért a restaurálás alatt vásárolt a közlekedési társaság egy 6 hengeres Csepel „dízel-belsőt” a honvédségtől. Tartalékként pedig a MAHART-tól komplett tolóhajót, mert annak is ilyen az erőforrása. A motorcserét követően már az igazi faros hang is visszaköszönt. A helyreállítás során rengeteget segítettek az Ikarus tervezői. Külön is megemlítve Balogh Gábort, akitől eredeti alkatrészrajzokhoz és színtervekhez juthattak a javítók.
Petrik József / kemma.hu