A növekvő városi forgalomban a pótkocsis autóbuszok nehézkességük, a vontatott jármű kilengése miatt kedvezőtlennek bizonyultak. A FAÜ a nagyobb befogadóképességű, kedvezőbb menetdinamikai tulajdonsággal rendelkező csuklós buszok bevezetését határozta el. Az első háromtengelyes jármű tervezése 1960. májusában kezdődött Rózsa László, Lassú Gábor és Szini Béla tervei alapján, Ikarus 60-as és Tr5-ös autóbuszok felhasználásával.
„A legelsőnek elkészült GA 12-00-ást az utókor számára védett közlekedéstörténeti műszaki emlékként meg kellett volna őrizni. Erre azért nem került sor, mert ezt a járművet már 1967 . július 31-én selejtezték. A Közlekedési Múzeum pedig csupán 1972-ben kezdeményezte a BKV-nál, hogy a közlekedéstörténeti szempontból muzeális értékű járműveket az utókor számára egy skanzenben, járműgyűjteményben – azaz tulajdonképpen egy ilyen profilú múzeumban – gondosan karban tartva – őrizzünk meg.”
(Merczi Miklós
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
muzeológiai osztályvezető, városi közlekedési muzeológus)
Az 1953 október 29-én forgalomba állított GF-751, majd 1958-tól GA-06-00 forgalmi rendszámú Ikarus 60-as és egy Mávag Tr5-ös autóbuszokból építették.
Hossza: 15 m volt.
A GA 12-00 forgalmi rendszámú prototípus 1960. november 5-én lépett szolgálatba,
de egy évvel később már 50 (ebből 25 nullszériás) csuklós autóbusz volt állományban,
1962-ben pedig 145-re emelkedett a számuk, és ez az emelkedés évekig tartott.
1963-ban GA-83-02-re rendszámozták.
13 db. ITC 600-ast egyszínűre festettek és csak az utána gyártott buszokat festették a szabványos szürke, ill. ezüst csíkkal. A csuklós kocsikon 35 ülő- és 97 állóhelyet alakítottak ki. Az ötlet és az üzembe helyezést közt nyolc hónap telt el. Ipari gyártókapacitás hiányában Bartos István vb-elnökhelyettes rendeletére a FAÜ „Sallai” főműhelyében létrehozták az ún. csuklós szalagot.
A vontató kocsirészt nagyjavításra váró Ikarus 60-as autóbuszból,
az utánfutórészt selejtezett Tr 5 és Ikarus 60 karosszériavázból alakították ki.
A FAÜ a csuklós jármű házilagos építését 1967-ig folytatta.
A képen, egy 1961-ben készített ITC600-as látható.
A motorkocsi a GF-828”->GA 04-87, 1955-ös gyártású Ikarus 60-as.
csuklósításakor először a GA 11-94 rendszámot kapta, majd a GA 83-19-et.
1962. december utolsó napjaiban készült el az első 2 darab Ikarus 60-asból az un. IC660.
A motorkocsi a GF-906″ -> GA 07-41 frsz.-ú és egy ismeretlen rendszámú autóbuszból.
Az ITC600-assal ellentétben az IC660-as csuklós 15,575 m hossúságú lett.
Csuklósítása után a GA 84-44-es forgalmi rendszámot kapta.
Napjainkban, egyenlőre ügyes kezek makett formájában készítenek, állítanak össze régen látott járműveket.
. ˘˘ ,
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán