55
GWW-888 ex. GA-89-40

Belák Sándor

ga-89-40_ujsag

“Készséggel elfogadtam Belák Sándor Bátára szóló meghívását. Korábban tanúja voltam, amint felélesztette a busz Csepel motorját. Most a próbakör volt soron.
Hát mit mondjak: lehet, hogy csak azért, mert jómagam is igen kedvelem a gépjárműveket, azok motorjának hangját, bizony szívet melengető érzés volt, amikor beszállhattam a múltat idéző, az utazó közönség által csak „faros”-nak becézett Ikarus-ba.
A próbaúton, meg utána Belák Sándor elmondta az öreg járgány történetét is.
Egyszer az egyik osztálytársával versenyeztek abban, hogy ki tud többet az Ikarus-okról. Akkor nézett utána először a témának, és beleszeretett. Gyűjtötte a prospektusokat, eljárt a kiállításokra. Mára kis túlzással minden Ikarus modell paraméterét tudja, a tengelytávtól a lökettérfogaton keresztül a buszok külalakjáig.
– Elsőként modellel próbálkoztam. A magam szórakozására. Az elkészített két járgány hű mása volt az akkor futó Ikarus buszoknak. 1988-ban az Őcsényi vasútállomáson pillantottam meg ezt a „farost”. Először csak egyik modellem alanyának szántam, de később sikerült jelképes összegért meg is vásárolni. Nekiláttam a helyreállításnak. Keserves munka volt – emlékezik az elmúlt évekre Sándor. A főbb darabok beszerzése évekig tartott. Fel kellett vennie a kapcsolatot az ország különböző területein élő, hozzá hasonló megszállottakkal, akik alkatrészeket küldtek a buszhoz. Egyszóval segítették.” “- Molnár Imre, dombóvári barátom segített a villamos munkákban, a vezetékek újra behúzását, a lakatos munkákat pedig Gulyás Zsoltra bíztam. A szerkezet elkészült. A fényezést a Gemenc Volán Rt. szekszárdi műhelyében végezték. Amrein Károly, a cég vezérigazgatója felkarolta a témát. A Gemenc Volán Rt. műhelyében hozzáértő kezek – Bernhard István és Hackl János – gondozták az akkor még nagyon rossz állapotban lévő járgányt. Sok munka volt vele. Rengeteg anyag, munkaóra ment rá. Gittelni, csiszolni kellett. Majdnem három hónapba telt, míg gatyába rázták, más munkájuk mellett. Amolyan szakmai kihívásként fogták fel.
Vajon mire is lehet használni egy több, mint harminc esztendős Ikarus 55-öst? Sándor tervei között most az szerepel, hogy tavasszal levizsgáztatja és nosztalgia járatot indít. Előbb azonban támogatókat kell toboroznia, hiszen rengeteg papírt kell beszerezni ahhoz, hogy forgalomba kerülhessen a buszmatuzsálem. Bevallom, az én fantáziámat is megmozgatta, s ha engedélyt kapok a tulajdonostól, akkor az első úton felveszem a kalauz sapkát.
Egyébként az alvázszám alapján sikerült kideríteni a busz rendszámát is. GA 89-40-es rendszámmal 1966-ban állították forgalomba, mégpedig Kaposvárott.
Ott 1974-ig szolgált.”
Az újságban szereplő fotók és a szöveg: Garay Előd

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán