Az 1951-ben bemutatott a Tr 3.5 típuson alapuló, önhordó Ikarus 30-as típusnál
– melynek felelős terve zője Schmiedt Kázmér volt –
megtartották a trambusz építési elvet. Az 1,52 mm-es profilokból gyártott vázszerkezet konstrukciója azonos volt az előd Tr 3.5 modellével, de számos változtatással nőtt a jármű befogadóképessége.
85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos kivitelben is.
Az autóbusz városi és távolsági kivitelben is készült, előbbi 19+1 ülőhellyel és 20 állóhellyel, kettő darab pneumatikus távműködtetésű, két szárnyú ajtóval, utóbbi 30+1 ülőhellyel és egy darab, a városi kivitelével megegyező ajtóval.
Az autóbusz 2300 mm-es szélessége a városi kivitel esetében csak 2+1 üléssor kialakítását tette lehetővé, az utastér szűkebb volt a koráb ban megszokottnál.
A szűkebb belső tér ellensúlyozására az ablakok feletti tetőívekbe a kocsitest teljes hosszában ívelt ablakokat szereltek, amely a járművet világosabbá, az utasok számára tágasabbá, komfortosabbá tette. E megoldással lehetőség adódott a felső ablaköv alacsonyabbra helyezésére. A homlokfalra a viszonylatjelzők mellé mechanikusan nyitható. szellőzőt építettek a megbízható autóbuszt mégis rossz szellőzése miatt érte a legtöbb kritika.
A hajlított tetőelemen lévő panorámaüvegeken keresztül az utastér hamar felmelegedett,
innen ered a típus„nejlon” beceneve.
Fényképek, rendszámok.
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán