cropped-ikarus_embl_new_kek.png

30

Az 1951-ben bemutatott a Tr 3.5 típuson alapuló, önhordó Ikarus 30-as típusnál
– melynek felelős terve­ zője Schmiedt Kázmér volt –
megtartották a trambusz építési elvet. Az 1,52 mm-es profilokból gyártott vázszerkezet konstrukciója azonos volt az előd Tr 3.5 modellével, de számos vál­toztatással nőtt a jármű befogadóképessége.
85-95 LE-s CSEPEL Diesel-motorja, 5 fokozatú szinkron sebességváltója, megbízható fékrendszere, egyéb gépészeti és belső berendezései és más kedvező tulajdonságai indokolják nemzetközi elterjedését.
A 78 km/ó sebességű autóbuszban mintegy 40 utas szállítható.
Készül jobb és balkormányos kivitelben is.

Az autóbusz városi és távolsági kivitelben is készült, előbbi 19+1 ülőhellyel és 20 állóhellyel, kettő darab pneumatikus távműködtetésű, két­ szárnyú ajtóval, utóbbi 30+1 ülőhellyel és egy darab, a városi kivitelével megegyező ajtóval.
Az autóbusz 2300 mm-es szélessége a városi kivitel esetében csak 2+1 üléssor kialakítását tette lehetővé, az utastér szűkebb volt a koráb­ ban megszokottnál.

Budapest, 1953. január 10.Autóbuszok karosszériavázai sorakoznak az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnokában. Magyar Fotó: Jónás Pál
Budapest, 1953. január 10.
Autóbuszok karosszériavázai sorakoznak az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnokában.
Magyar Fotó: Jónás Pál
Budapest, 1953. március 13.
Az Ikarusz Karosszéria- és Járműgyár szerelőcsarnoka. Magyar
Fotó: Mező Sándor

A szűkebb belső tér ellensúlyozására az ablakok feletti tetőívekbe a kocsitest teljes hosszában ívelt ablakokat szereltek, amely a járművet világosabbá, az utasok számára tága­sabbá, komfortosabbá tette. E megoldással le­hetőség adódott a felső ablaköv alacsonyabbra helyezésére. A homlokfalra a viszonylatjelzők mellé mechanikusan nyitható. szellőzőt építet­tek a megbízható autóbuszt mégis rossz szel­lőzése miatt érte a legtöbb kritika.

Egy egyajtós 30-as vezető állása.

A hajlított tetőelemen lévő panorámaüvegeken keresztül az utastér hamar felmelegedett,
innen ered a típus„nejlon” beceneve.

Fényképek, rendszámok.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán