Gedeon József
1946-49-ben a MÁVAG Autóosztályán dolgozott mint tervezőmérnök.
Részt vett a Tr5, B5 és M5 típusú autóbuszok illetve teherautó tervezésében.
Dolgozott motor fejlesztésen, a T-20/25 traktor gyártás beindításában.
Az M5 típusnak a Tr5-nél mindössze 20 mm-rel rövidebb járműszekrénye (9540 mm) a Tr5 távolsági kivitelű változatának is tekinthető, de jelentősen különböző elemekkel.
Homlokfala az 1951-ben készült Ikarus 60-aséra emlékeztetett,
eltolható oldalablakai pedig az Ikarus 30-as autóbuszokat jellemezték később.
Az M5 típusú távolsági autóbuszok a MÁVAG Lo 5500 jelű alvázára épültek, a Tr5 típus alvázánál is alkalmazott 105 LE teljesítményű Láng dízelmotorral.
Az autóbusznak az első és a hátsó tengely mögött egy-egy kézi működtetésű lengőajtaja volt,
a poggyászok elhelyezésére tetőcsomagtartó szolgált.
Az 52 személyes, 38+2 ülőhelyes típus karosszériáját is könnyűfém lemezeléssel látták el.
GM-430->GF-270”->GA 03-80 A FAÜ állományába 1958.08.01-án került és 1963.04.29-én selejtezték.
GM-412->GF-279”->GA 03-89
A FAÜ állományába 1958.10.31-án került és 1961.02.20-én selejtezték.
1958 közepén a FAÜ és a MÁVAUT között létrejött -tipizálási célzatú- autóbuszcsere során,
31 használt M 5-ös autóbusz került a fővárosba.
A Tr 5-ös távolsági forgalomra készült változatának 0-1-1 volt az ajtóelrendezése.
A városi forgalom még egy feljáró létesítését követelte volna meg.
Takarékossági okból erre nem került sor, így eredeti formájában a 38-as viszonylaton közlekedtek.
1959-ben főjavítás keretében 0-2-2 dupla harmonikaajtóssá alakították őket,
ezután főleg a 6-os vonalon jártak, annak csuklósításáig.
(1961.utána még 1-2 évig különböző vonalakon, 1963-ig selejtezték őket)
Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.
Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.
A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.
Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.
A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán