cropped-ikarus_embl_new_kek.png

260
a BKV állományában.
1. rész.

E könyv kapcsán készült az oldal.
https://www.lira.hu/hu/konyv/tovabbi-konyveink/ikarusok-budapesten-a-200-asok-a-fovarosban

1971. december 20.
Megérkezett az első Ikarus 260-as a 

Alvázszáma
260.P3-71-08-003
1971
GA 95-86
1973
GB 90-96
1982
BU 18-25
   Beszerzése:
1971.12.22
Selejtezése:
1987.06.25

Az első, még Ikarus tulajdonú, gyakorlatilag még kísérleti autóbusz először a 144-es viszonylaton közlekedett.
Ténylegesen 1973. szeptemberétől került a BKV állományába.
A szükséges átalakítások után a „MEZŐ” üe. különjárati autóbusza lett.
1974-ben üzemi állományba vették és 1975. április 1-étől a BKV Előre SC sportautóbusza volt, GB 90-96 számon.
Az 1982-es átrendszámozáskor a BU 18-25 rendszámot kapta.

Az első sorozat 1972. decemberében érkezett a Budapest Közlekedési Vállalathoz.

A kész, még oldalrendszámok nélküli, első Ikarus 260-asok a mátyásföldi gyár udvarán.
Un. egyenes műszerfal

Az első sorozat részben a Fürst garázshoz részben a Récseibe kerültek.

Az Ikarus 260-as autóbuszok hegyi jellegű vonalakra való beosztása kezdetben tiltva volt.
1973. júniusában a KPM. Autófelügyelet 100/290/1972.12.22 „Sorozat típus bizonyítvány” alapján
a járművek hegyi útvonalon való közlekedését engedélyezte.

A GC-47-54 oktató busz lett 1977. március 16-án, ezzel együtt a „Fürst”-ből az Autóbusz Különjárati Üzem Trolibusz Üzemegységhez került. Az 1982-es átrendszámozáskor a BU 10-74-es rendszámot kapta. 1984. augusztus 24-én törölték az állományból.
Az 1982-es átrendszámozást csak néhány első szériás Ikarus 260-as érte meg.

->

->

KPM Af. 391/81 sz.eng. alapján a felépítmény 266.25 típ.-ra alakítva.
1981.03.26
Volán 12 sz. Vállalat, Pécs
Átalakítás dátuma: 1982.04.28

->

->

A GC 47-63-ast 1979-ben, átalakították étkezőbusszá.
1977. áprilisában selejtezték, és valószínűleg szétvágták.
1980.02.28. Volán 20 sz. Vállalat, Budapest
Átalakítás dátuma: 1981.10.26.
KPM.Af.I-4648-2/81 sz. eng. Távolsági közlekedésre átalakítva. Mechanikus sebességváltóval, fűtőberendezéssel szerelve. Száll.szem. száma: 44 fő
További rendszám: BU 28-92
Végleges forgalomból kivonás: 1982.11.04

->

"S": 1981.02.04.
További tulajdonos: Volán 12 sz. Vállalat, Pécs
Végleges forgalomból kivonás: 1983.11.27

->

A GC 47-71 az első szériával érkezett, 1972 december 22-én.
1982. decemberében a 11. VOLÁN vásárolta meg.

->

BKV átalakítás, megjegyzés: tolató-vontató Récseiben

A második, még kisablakos 260.00-ás sorozat
1973. decembere és 1974.januárja között érkezett a BKV-hoz.

TípusRendszámÁllományba vételForgalmi telepAlvázszámMotorEgyéb
       
260.00GC 47-74~GC 48-2573.12.18~74.01.09.Fürst18xx/72 ~D 2156 HM 6K 
260.00GC 48-26~GC 48-8473.12.18~74.01.09.Récsei18xx~19xx/72 ~D 2156 HM 6K 
260.00GC 48-26~GC 48-8473.12.18~74.01.09.Mező18xx~19xx/72 ~D 2156 HM 6K 

->

1983. novemberében selejtezték.
Mindvégig a Fürst garázs állományába tartozott.

->

"S": 1981.02.18.
További tulajdonos: Volán 12 sz. Vállalat, Pécs
Végleges forgalomból kivonás: 1983.09.30
A 260-as mellett egy 1970-es beszerzésű Ikarus 620-as.
A felvétel készítésekor a 620-asnak még két éve volt selejtezéséig.

->

Alvázszám: 260.00.1841/73
1973. decemberétől 1980-ig üzemelt a Récsei garázs állományában
1980. novemberétől étkezőbuszként üzemelt 1999-ig.
1993-tól CKA-940 rendszámmal közlekedett, eladásáig.

GC-48-45 -> FS-76-62
Kilátás a Kiskorona (Magyar Lajos) utca melleti panelházról az Árpád híd budai hídfő és a Szentlélek (Korvin Ottó) tér felé.

->

Alvázszám: 260.00.1913/73
1973. decemberétől 1982 októberéig üzemelt a Récsei garázs állományában

->

Alvázszám: 260.00.1924/73
Egy a 20. VOLÁN-nak eladott ex. BKV-s Ikarus 260-as még üzemképesen, 1981-ben.
1973 decembertől, 1980 januárig volt a BKV tulajdona, társaihoz hasonlóan márciusban vette meg a VOLÁN.

->

1973. decembert 23-án érkezett, elsőkként a „Mező” üe-be.
Alv.sz.:260.00.1933/73
1980 december 23-án selejtezték és 1981. januárjában a nyíregyházi 5. VOLÁN vásárolta meg.
8 hónap után véglegesen selejtezve.

Az 1982-es átszámozást már nem a BKV-nál élte meg.

1973. december, érkezés a Mező garázsba.
GC-48-85-től GC-49-36-ig tartó rendszámtartomány került a "Mezőbe".
Az Erzsébet híd budai lehajtójánál a 78-as viszonylaton.

->

260.00 260.00.1967/73
BKV állományban: 1973.12.21 -> 1980.12.23
A VOLÁN 20 állományában: 1983. november

A "Mező garázsban".

ex.

260.00 260.00.1978/73
BKV állományban: 1973.12.29 -> 1981.03.04
A VOLÁN 20 állományában: 1983.06.21

A képen már a Volán állományában.

->

260.00 260.00.1984/73
BKV állományban: 1974.01.09 -> 1980.12.28
A VOLÁN 20 állományában: 1983.06.15

A Felszabadulás téren.

->

BP 40-30

260.00 260.00.1984/73
BKV állományban: 1974.01.09 -> 1980.12.28
A VOLÁN 20 állományában: 1983.06.15

Találtam egy régi képet, a busz éppen a gyors 12-esre áll ki 1977/78 telén.
A kép a Bécsi úton készült, a Margit kórház előtt, a kocsi előtt a 60-as áll a megállóban.
Eddig egyetlen oldalon sem láttam utastéri fotót az első szériás BKV-s 260-asokról.
Jól látszik rajta, hogy még van oldalt fordított ülés a 2-es ajtó után, a lépcsőknél a kapaszkodó nem fehér,
hanem tiszta alumínium, a tele-ablaknál lévő táblatartóba helyezett táblát meg csak kívülről lehet leolvasni,
a fülkeajtón pedig nem famintás a dekorit lemezelés.

Lotharides György

->

260.00.3120/74
BKV állományban: 1974. -> 1982.

. ˘˘ ,

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán