Ikarus 66 a FAÜ-nél

“A fővárosi tömegközlekedésben 1955-ben megjelent az Ikarus 66, az új, farmotoros típus, a nagy reménység. Kialakításakor elsősorban a fővárosi alkalmazhatóság lehetőségeit vették számításba. Az előzetes felmérésekből az tűnt ki, hogy a Fővárosi Autóbuszüzem utasforgalmi igénye kb. száz ülő és álló utast szállító járművek gyártását követeli meg.”

GF-100
Az első Ikarus 66 a GF-100

Az első Ikarus 66-osról igen sok felvétel született, de sajnos részünkre csak elég gyenge minőségű képek kerültek.

"Forgalomban" Egy kis imitáció a felvétel kedvéért.
Dimitrov tér

Kossuth Lajos utca – Forgalomban a GF-100 
ADOMÁNYOZÓ: HORVÁTH MIKLÓS DR

1959. MÁRCIUS
MAGYAR FILMHÍRADÓ13.

A kocsi méreteinek kialakítását végeredményben két körülmény korlátozta: az egyik a fordulási kör sugara, ami a tíz métert nem haladhatta meg, hogy a főváros legszűkebb kanyarjában is megbízhatóan közlekedjék, a másik a rendelkezésre álló Csepel 613 D típusú hathengeres 91,5 kW-os motor teljesítménye volt.
A hátsó motor elrendezési előnye abban rejlik, hogy a hozzáférhetősége minden eddiginél kedvezőbb volt,
a tömegelosztás pedig terheletlen állapotában is alacsonyabb padlószintet biztosított.
A 11 375 mm hosszú és 5550 mm tengelytávú autóbusz befogadóképességét végül is 39 ülő és 52 álló utasra méretezték.

Budapest, 1959. március 6.
Próbaútján halad két Ikarus 66-os új autóbusz
a Szabadság híd budai hídfőjénél.
Az Ikarus gyár felajánlotta, hogy a fővárosi forgalom javítása céljából április 4-ig terven felül 20 új típusú óriási autóbuszt ad át a közlekedésnek, ebből kettő már elkészült.
Készítette: Lajos György
Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum

GA-08-37

Az első menetrendszerű farmotoros autóbusz (GA 08-53) 1959. március 22-én indult útjára a 12-es vonalán a Boráros térről.

A képen, már a Moszkva téren.
A képen a bemutatón a menetrendszerű indulás előtti napokban,
és néhány nappal később, már a garázsban, üzemkezdet előtt.

E típusból 1959-ben 20, 1960-ban 55 kocsit kapott a
Fővárosi Autóbuszüzem,
amit 1961-ben még 20 darab követett.

Folytatás következik, az 1960-61 es kocsikkal.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán