MÁVAG Tr5 a fővárosban

A kocsi, kedvező alaprajzi megoldása folytán nagyobb befogadóképességű lett,
mint az eddigi legnagyobb NI 56 típus, utascseréje is megfelelt, mert egy ajtóra csak mintegy 20 utas jutott.

Mávag NI56

A MÁVAG Tr5-öst eredetileg ülőkalauzosnak tervezték, a dolgozók legnagyobb örömére, de ezt mégsem valósították meg.
A vezetőnek a megállóbeli beállást megkönnyítette, hogy a kocsi elejének jobb oldalán, a szélvédő alatt is ablakot helyeztek el.
Kétségtelen, hogy az autóbusz-közlekedés legnehezebb korszakában sikerült technológiai fejlődést elérni.
1948. júliusában már 65 db. új autóbusz közlekedett.
“A NIK 1949-ben 56 Tr5 és 32 Tr3,5 típusú autóbuszt szállított a BSZKRT-nak.

X-0213->GF-313->GA 01-42 Besz:1948.03.31 "S":1961.10.29
X 0215 rendszámon került forgalomba és még az évben a GF 315 számot kapta. Az 1958-as átrenszámozástól GA 01-44 számon közlekedett, 1961 áprilisig. 1948. április 2-án volt az első hatósági vizsgája.
X-0226 => GF-326 => GA 01-55
Alv.sz.: 578 Beszerzés: 1948.04.26 "S": 1962.11.05
X-0231->GF-331->GA 01-60
1948.05.07 1963.04.29
GF-345 => GA 01-74
Alv.sz.:597 Besz.: 1948.06.25 "S": 1961.04.24
GF-386->GA 02-15
1948.10.04 1961.04.24
GF-350 => GA 01-79
Beszerzés: 1948.07.09 "S": 1962.05.23
Fotó Széki Dezső
GF-364 =>GA 01-93
Besz: 1948.08.16 "S": 1962.03.20
Esemény a Margit hídon
GF-389 =>GA 02-18
GF-404 =>GA 02-33
Besz: 1948.10.29 "S": 1960.10.19
A kalauznő pihenője!
GF-407 =>GA 02-36
Besz: 1948.10.29 "S": 1963.02.28
Egy "első szériás" Tr5 vezetőállása.

Forgalomban

Budapest az újjáépített Széchenyi Lánchíd terhelési próbája.
ÉV 1949
ADOMÁNYOZÓ UVATERV
Budapest az újjáépített Széchenyi Lánchíd terhelési próbája. ÉV 1949
ADOMÁNYOZÓ UVATERV
Nyugati (Marx) tér, szemben a Szent István körút és a Váci út között házsor.
A képen a GF-358 -> GA-01-87 rendszámú Tr5. 1948-tól, 1961-ig üzemelt.
Valószínűleg csuklós utánfutó lett belőle.
ÉV 1950
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
Budapest II. Lipthay utca - Margit körút (Mártírok útja) sarok,
szemben a Margit körút (Mártírok útja) 1. a Margit híd budai hídfőjénél.
ÉV 1952
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
A GF-443-as, feltehetően a 6-os viszonylaton. "Testvére" a GF-442 még "él".
Budapest VII. Rákóczi út, szemben az Akácfa utca.
ÉV 1955
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
GF-407->GA-02-36, 1948-tól 1963-ig közlekedett.
Budapest VIII. Kőbányai út és Könyves Kálmán körút kereszteződése, háttérben a Ganz-MÁVAG üzemcsarnoka.
ÉV 1963
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
Bár a felvétel dátumát a fortepan.hu 1963-ra datálja,
a Dr. Lovász féle kimutatás alapján az 1948. áprilisban állományba vett kocsit, 1962 novemberében leselejtezték.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán