MÁVAG Tr5 a fővárosban

A kocsi, kedvező alaprajzi megoldása folytán nagyobb befogadóképességű lett,
mint az eddigi legnagyobb NI 56 típus, utascseréje is megfelelt, mert egy ajtóra csak mintegy 20 utas jutott.

Mávag NI56

A MÁVAG Tr5-öst eredetileg ülőkalauzosnak tervezték, a dolgozók legnagyobb örömére, de ezt mégsem valósították meg.
A vezetőnek a megállóbeli beállást megkönnyítette, hogy a kocsi elejének jobb oldalán, a szélvédő alatt is ablakot helyeztek el.
Kétségtelen, hogy az autóbusz-közlekedés legnehezebb korszakában sikerült technológiai fejlődést elérni.
1948. júliusában már 65 db. új autóbusz közlekedett.
„A NIK 1949-ben 56 Tr5 és 32 Tr3,5 típusú autóbuszt szállított a BSZKRT-nak.

X-0213->GF-313->GA 01-42 Besz:1948.03.31 "S":1961.10.29
X 0215 rendszámon került forgalomba és még az évben a GF 315 számot kapta. Az 1958-as átrenszámozástól GA 01-44 számon közlekedett, 1961 áprilisig. 1948. április 2-án volt az első hatósági vizsgája.
X-0226 => GF-326 => GA 01-55
Alv.sz.: 578 Beszerzés: 1948.04.26 "S": 1962.11.05
GF-345 => GA 01-74
Alv.sz.:597 Besz.: 1948.06.25 "S": 1961.04.24
X-0231->GF-331->GA 01-60
1948.05.07 1963.04.29
GF-386->GA 02-15
1948.10.04 1961.04.24
GF-350 => GA 01-79
Beszerzés: 1948.07.09 "S": 1962.05.23
Fotó Széki Dezső
GF-364 =>GA 01-93
Besz: 1948.08.16 "S": 1962.03.20
Esemény a Margit hídon
GF-389 =>GA 02-18
GF-404 =>GA 02-33
Besz: 1948.10.29 "S": 1960.10.19
A kalauznő pihenője!
GF-407 =>GA 02-36
Besz: 1948.10.29 "S": 1963.02.28
Egy "első szériás" Tr5 vezetőállása.

Forgalomban

Budapest az újjáépített Széchenyi Lánchíd terhelési próbája.
ÉV 1949
ADOMÁNYOZÓ UVATERV
Budapest az újjáépített Széchenyi Lánchíd terhelési próbája. ÉV 1949
ADOMÁNYOZÓ UVATERV
A Margitszigeten a Margit fürdőnél.
A fürdő épülete a második világháború alatt olyan súlyos károkat szenvedett, hogy az 1956. évi árvíz után annak ellenére, hogy műemléki védelem alatt állt, lebontották (1958).
Nyugati (Marx) tér, szemben a Szent István körút és a Váci út között házsor.
A képen a GF-358 -> GA-01-87 rendszámú Tr5. 1948-tól, 1961-ig üzemelt.
Valószínűleg csuklós utánfutó lett belőle.
ÉV 1950
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
Budapest II. Lipthay utca - Margit körút (Mártírok útja) sarok,
szemben a Margit körút (Mártírok útja) 1. a Margit híd budai hídfőjénél.
ÉV 1952
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
A GF-443-as, feltehetően a 6-os viszonylaton. "Testvére" a GF-442 még "él".
Budapest VII. Rákóczi út, szemben az Akácfa utca.
ÉV 1955
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
GF-407->GA-02-36, 1948-tól 1963-ig közlekedett.
Budapest VIII. Kőbányai út és Könyves Kálmán körút kereszteződése, háttérben a Ganz-MÁVAG üzemcsarnoka.
ÉV 1963
ADOMÁNYOZÓ Magyar Rendőr
Bár a felvétel dátumát a fortepan.hu 1963-ra datálja,
a Dr. Lovász féle kimutatás alapján az 1948. áprilisban állományba vett kocsit, 1962 novemberében leselejtezték.
A háttérben a 200. "FAÜ-s" Mávag Tr5.
Dr. Lovász György gyűjtése szerint ez az 1949. március 14.-i beszerzésű
GF-499.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán