RÁBA Tr3.5 a fővárosban

A győri Rába gyár 1948. július 20-án a 12-es viszonylaton helyezte üzembe az első hazai, alváz nélküli, önhordó szerkezetű, Tr 3,5 jelű 42 személyes kis trambuszának prototípusát.
( ** GF 800, majd 1948. októberétől GF 820 )
A kétféle zöldre festett autóbuszba Rába-Super 48 kW-os benzinmotort szereltek.
1949-ben a Tr 3,5 prototípusát visszaadták tulajdonosának, a Rába gyárnak.
Két Tr 3,5-ös autóbuszt a kocsi-hiánnyal küszködő miskolci városi autóbuszüzemhez irányítottak.

A sorozati kocsik 1948 októberétől érkeztek.
A Damjanich garázsban tárolták.

Kalauz "nénivel". Valószínűleg Széki Dezső felvétele.
Kalauz "nénivel". Valószínűleg Széki Dezső felvétele.

Ez a kocsi is kiváló műszaki megoldásokat tartalmazott, de kicsinysége miatt a budapesti tömegközlekedésben nem vált be. A kocsi állandóan túlzsúfolódott, ezért a terhelés csökkentése, az első tengely tehermentesítésének érdekében
az alapterület egy részét el is zárták az utasok elől, átrendezték az üléseket is. A kocsira táblákat helyeztek el, hogy rajtuk csak 34 utas utazhat, de természetesen eredménytelenül. Ezen a kocsin alkalmaztak először – a lépcsők jobb láthatósága céljából – az ajtók alsó részén is ablakokat. A peron és az utastér közötti válaszfalat elhagyták, de a kocsinak nem volt külön vezetőfülkéje. A kocsi kis befogadóképessége folytán az egyemberes üzemmel is kísérletet tettek.

Amerikai retussal "átrajzolt" fotó
Amerikai retussal "átrajzolt" fotó


A kis forgalmú budai 28-as, 29-es és 46-os viszonylaton – csúcsforgalmi időszakon kívül – a vezető adta ki és kezelte a jegyeket,
de ez az akkori bonyolult díjszabási rendszer és a nagy forgalom mellett az utascserét oly mértékben meghosszabbította,
hogy rövidesen meg is szüntették. A felszállást ugyanis csak az első ajtón át engedték meg.

A fővárosi autóbusz-közlekedés legnagyobb balesete, ezzel a típussal,
1949. szeptember 25-én
a Budakeszi úton, a 22-es vonalán történt. ( GF 847 )
A kocsi fékhiba miatt legurult az útról és fának ütközött.
A balesetnek 12 halottja és 15 súlyos sérültje volt.

Végül is a Tr 3,5-ös típus forgalmát az eredeti hegyvidéki járatelképzelésekkel szemben a Kossuth hídi viszonylatokra korlátozták,
ahol nagyobb tengelyterhelésű autóbuszok nem közlekedhettek.

Egy balesetről készült felvétel története!
GF-839 => '54-től GF-168 Besz: 1949. Áll.törl.:1954.-55. 129,6 eKm-t futott
(A képet Nagy Zsolt Levente színezte)

Bár a képet úgy kaptam, hogy 1956-ban készült,
de ez a busz ’56-ban már nem volt a FAÜ állományában.

Felismerni véltem a IX. kerületben a Ráday utcát, talán a Ráday utca és
Kinizsi utca kereszteződését, persze tévedhetek. Nem emlékszem arra, hogy a
33-as busz az ötvenes években közlekedett-e arra. A Petőfi híd átadásáig a
Bakáts téri templom előtti mai parkolót buszparkolóként használták, főleg a
körúti járatok számára, de talán elképzelhető, hogy más buszokat is
leállítottak ott. Emlékezetem szerint ca. 10-20 busz parkolt ott, sűrűn
egymás mellett, talán négy sorban, „arccal” déli irányban.
Egy barátomat, aki a Ráday utcában dolgozik, megkértem, hogy hasonlítsa
össze a képet a fenti kereszteződéssel. Ha kapok tőle választ, jelentkezem.
Én a Bakáts téren laktam, de ca. húsz éve Münchenbe kerültem…**

A baleset felülnézeti képe Vízkelety László jóvoltából.
A GF 839 frsz.-ú Tr-3,5 típusú autóbuszról
a honlapon szereplő fénykép párját megleltem
az Autó c. újság 1949. április 15-i számában.
A GF 839 frsz.-ú Tr-3,5 típusú autóbuszról a honlapon szereplő fénykép párját megleltem az Autó c. újság 1949. április 15-i számában.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán