Az Ikarus 60

Az Ikarus gyár, a Csepel-Steyr együttműködés keretében 1952-ben kezdte meg a hathengeres, 91,5 kW-os, rendkívül zajos motorral felszerelt, 0-2-2 ajtóelrendezésű, 24 ülő és 37 álló utas szállítására alkalmas,  Ikarus 60 és 601, 602 típusú, közepes méretű autóbusz gyártását.

Ikarus 60 forma variációk
Egy homlokfal variáció

A korszerű, önhordó szerkezetű 55-66 típussal ellentétben ez az Ikarus 60-as modell még a klasszikus, mondhatni konzervatív trambusz iskolát képviselte, merev alvázzal, és orrban (fülkében) elhelyezett, álló dízelmotorral.

Az elsők egyike a Parlamentnél.

“Vezetőfülkéje a kocsi alapterületének 17%-át foglalta el. Ebbe a fülkébe zárták a motort is, ami a vezető munkáját nehezítette. Az amúgy sem nagy (9310 mm hosszú) kocsi ikerajtajai szűkek voltak: elöl 1100, hátul 1200 mm szélesek.
Ráadásul az elülső ajtó csak leszállásra szolgált. A kocsi ablakai is kicsinyek voltak és magasan kezdődtek, az erősen domború tető miatt felső élük alacsonyan helyezkedtek el és ez az utasteret nyomasztotta.”

A kis befogadóképességű, önhordó szerkezetű 30-as után "az első" Ikarus 60 típusú kocsi.
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán