VOLÁNBUSZ
utolsó Ikarus 250

Lengyel János írása.

Az utolsó szolgálati napon.

Ma ismét lezárul egy korszak az Ikarus történelmében, ami azért is különleges, mert Finta László tervei alapján az első Ikarus 200-as szériához tartozó autóbusz egy Ikarus 250-es típus volt a tervezőasztalon. Az első bemutató példány 1967.május 1-re készült el, sorozatban 1970-től gyártották. A 200-as család a mai napig rekorder a világ buszgyártásában darabszámok tekintetében.

1994-ben még készült Ikarus 250-es, közülük az egyik autóbusz Ikarus 250.68 típusjelzéssel került az akkori 14. számú Volán vállalat utódjának számító Alba Volán állományába, DUD-219 rendszámmal ottani színterv szerint.

2006-ban a KAZ-698 rendszámot kapta. 2015 január elsején országosan a Volán vállalatok megszűntek, helyüket a régiós Közlekedési Központok vették át. Így az autóbusz a KNYKK, azaz a Középnyugat-Magyarországi Közlekedési Központ állományába került és megkapta az e szerinti arculatot.

2018-ban áthelyezték Oroszlányba, ahol 2019 novemberéig tartalék jármű volt. Innen Tatára került a Tata-Tatabánya fordára, ahol 2020 szeptemberében megkapta a Volánbusz arculatot, mivel 2019 novemberétől a Régiós Közlekedési Központok beleolvadtak az országosan működő Volánbusz Zrt.-be.

Napjainkig a típus egyetlen túlélőjeként a Tatabánya-Tata fordát teljesítette. A mai napon a 8400-as vonalon a 971-es számú menetrendszerinti utolsó járatként 23:20 perckor elhagyja Tatabánya autóbusz állomást és 23:44 perckor megérkezik Tata, autóbusz állomásra.

Ezzel véget ér egy 54 éves korszak az Ikarus 250-es autóbusz történetében a bemutató darabtól az utolsó járatig.

A beosztott autóbuszvezető Bokor Győző Péter, aki vigyázott rá és megszállottja a típusnak!

A fényképet köszönjük Sándor Zoltánnak!

Üdvözlettel: nosztalgiabusz.hu 

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy „szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán