Ikarus 60 FAÜ-BKV és vidéki nagyvárosok

Hazai viszonylatban két nagy közlekedési vállalat, a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), valamint a Mávaut járműállományában kötöttek ki a legyártott kocsik. A prototípus után 1952-ben 152 darab Ikarus 60, illetve 8 darab Ikarus 60T trolibusz hagyta el Mátyásföldet.

A kis befogadóképességű, önhordó szerkezetű 30-as után “az első” Ikarus 60 típusú kocsi a GF 901, 1952. február 15-én
a Rákoscsabára járó 62 -es vonalán lépett szolgálatba.

A kezdeti időszak egyáltalán nem volt problémamentes. A tartós használat során jó néhány konstrukciós hibára fény derült, köztük olyanokra is, amelyeken nem lehetett csak úgy, hipp-hopp azonnal változtatni.
A FAÜ véleménye szerint a busz vezetőfülkéje a trambusz építési elv miatt túlságosan nagy helyet vett el a hasznos utastérből, szám szerint 17 százalékot. Az 1100, illetve hátul 1200 mm széles ráncajtók keskenynek bizonyultak, ráadásul az előírt utas áramlási irány miatt elől csak leszállni lehetett, ami növelte a megállókban eltöltött időt. Az utasok kifogásolták a keskeny ablakokat, emiatt nyomasztónak tartották az utasteret, a gépkocsivezetők az erős hangon zakatoló dízelmotorra panaszkodtak, amely közvetlenül mellettük dolgozott. Az üzemzavarok magas száma miatt a régi járművek selejtezése ellenére sem csökkent a karbantartási idő, a sebességváltó, valamint az ajtóműködtető szerkezet bőven adott munkát a szerelőknek.
Hiába próbált érvelni az Ikarus, hogy a motor például könnyen kihúzható a kocsi orrából, ezáltal egyszerűbb a karbantartás is, a FAÜ-nél úgy kalkuláltak, hogy az új autóbuszokkal legalább 1-2 évig nem kell majd komolyabban foglalkozni, és ez füstbe ment terv lett. A rossz anyagminőség miatt a KPM vizsgálatot indított, azonban a végeredmény senkit sem lepett meg: a buszgyártáshoz felhasznált alkatrészek sem minőségileg, sem mennyiségileg nem feleltek meg az elvárásoknak, de a gondok megoldásában a KPM segíteni nem tudott, mert általános értelemben hiányzott a megfelelő alapanyag, illetve a korszerű technológia.

Krepsz Zoltán

Ebből a típusból a Fővárosi Autóbuszüzem 1952-ben 57 autóbuszt vett át.
Ezeket a járműveket 1959-ig folyamatosan szállították.
Belőlük ekkor 507 közlekedett a fővárosban.”

A Moszkva téren 1954. áprilisában.

A Sallaiban 1960 elejéig főjavításra került Ikarus 60-asok felső kipufogóval hagyták el a főműhelyt. Ez ugyanolyan formájú volt, mint a Tr5-ösöké, vagyis alul szélesebb, fölfelé dupla ívvel keskenyedő.
Az 1955 előtt gyártottakra nem emlékszem eredeti állapotukban, tehát lehet, hogy már így gyártották őket, de az is lehet, hogy csak főjavításkor kapták.
Egyes 1955 és 56-os évjáratú kocsikra emlékszem, hogy eredetileg nem volt, főjavítás (FJ) után pedig volt felső kipufogójuk, sőt még az 57-esek közül is 1 db ilyen volt: GA 05-19.
1960 tavaszától, az ekkor nagy számban főjavításra kerülő 56 és 57-es évjáratnál már ezt nem csinálták, tehát “kémény” nélkül maradtak.
Viszont az Ikarusban az 1958 és 1959 évi szériát (az 58-asnak lehet, hogy csak egy részét) felső kipufogóval gyártották,
ami viszont más formájú volt: egy egyszerű, párhuzamos falú cső állt ki a tetőből, ami vékonyabb volt a régebbi fajtánál.
Az 1961 utáni főjavításoknál viszont elkezdték ezeket leszedni és alsó kivezetést csináltak.

Mihálffy László

GF-721 -> GA 04-28
Beszerzése: 1953.09.30
Selejtezése: 1963.06.23

GF-722->GA 04-29
Besz:1953.10.03 “S”:1963.06.20
Az 1953-as beszerzésű tetőcsomagtartós kocsin,
még 1956-ban is “hordta” a csomagtartóját.
Sokáig, egy estleges háborúra készülve a hátsó homlokfalba ajtókat szereltek,
hogy a hordágyakat a sebesültekkel könnyebben fel tudják tenni.

Az 1955.03.14-én beszerzett GF 811-es Ikarus 60.
Az 1958-as rendszámváltoztatás után GA 06-23,
majd csuklósítás után GA-85-09 rendszámon futott,
1963.12.22-ig a “Récsei” garázs üzemeltetésében.**
A GF 811-es retusálva
Amerikai retus után.

**Ez az Ikarus 60-as típus egyik korai szállításból származó kocsi
még forgattyúval leereszthető keret nélküli ablakokkal.

GA-09-22
1959-es beszerzésű Ikarus 60-as
Megjegyzés: csuklósításhoz utánfutónak felhasználva, 1965-ben.

Miskolc

GA-48-44

Csuklósításakor ez a busz lett az IC 660 motorkocsi része

Szeged

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán