Ikarus IC660 & ITC600 trolibusz

Ikarus IC660 & ITC600

“1961-ben a mérnökök új megoldással próbálkoztak. Az autóbuszok mintájára csuklós trolibuszokat terveztek, a kísérletező kedvnek ismét a sokat próbált Ikarusok estek áldozatul, ezúttal sikerrel: a nagy befogadóképességű, kedvező menetdinamikai tulajdonságú csuklós Ikarus bebizonyította életképességét. A kocsiszekrényt bérmunkában a FAÜ Sallai Főműhely készítette, az FVV csak a villamos berendezéseket szerelte be a Pálffy műhelyben. A gépes egységet nagyjavításra kijelölt Ikarus 60 T képezte, az utánfutókat kiselejtezett MÁVAG Tr 5, majd ugyancsak Ikarus 60-as kocsikból alakították ki. A csuklós szerkezet a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából készült, amely a későbbiekben igen tartósnak bizonyult. Az első példány, a T400-as négytengelyes volt, a szóló Ikarus eredetileg T283-as jelzést viselt, amelynek villanymotorja megegyezett a többi trolibusz hajtóművével, de ebben a 16.500 mm hosszú karosszériában gyengének mutatkozott és meglehetősen lomhán mozgatta a súlyos járművet. A forgalmon kívüli próbamenetek 1961. május 8-án kezdődtek meg a műhely körüli utcákon, a hatósági vizsgára május 24-én került sor. A Városligetben ekkor zajlott a Budapesti Ipari Vásár, mely esemény reprezentatív lehetőséget nyújtott az ízléses, szép kivitelű új trolibusz bemutatkozására. A vizsga után a vásári látogatók szállítására osztották be a T400-ast, amely mindezek ellenére nem lett közkedvelt. 1967. május 20-án törölték az állományból, így 6 éves szolgálati idejével szinte tiszavirág életűnek számított. A sorozati, immár háromtengelyes kocsik közül a T401-es 1962. március 29-étől szállította az utasokat, az utolsó jármű 1964 januárjában vizsgázott a műszaki bizottság előtt.”
www.loero.hu

 

Forrás:  http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html

T283 -> T400

T341 -> 410

T349 -> 420

T214 -> 205II -> 430

T254 -> 232II -> 440

T267 -> 240II -> 450

T313 -> 401

T344 -> 411

T347 -> 421

T236 -> 220II -> 431

T264 -> 238II -> 441

T221 -> 209II -> 451

T317 -> 402

T350 -> 412

T356 -> 422

T304 -> 249II -> 432

T240 -> 223II -> 442

T228 -> 214II -> 452

T293 -> 403

T345 -> 413

T343 -> 423

T292 -> 245II -> 433

T239 -> 222II -> 443

T220 -> 208II -> 453

T334 -> 404

T346 -> 414

T290 -> 424

T230 -> 216II -> 434

T208 ->  201II -> 444

 

T337 -> 405

T339 -> 415

T205 -> 425

T268 -> 241II -> 435

T237 ->  221II -> 445

T352 -> 406

T342 -> 416

T274 -> 243II -> 426

T216 -> 207II -> 436

T229 ->  215II -> 446

T336 -> 407

T348 -> 417

T302 -> 248II -> 427

T222 -> 210II -> 437

T210 -> 202II -> 447

T338 -> 408

T355 -> 418

T213 ->  204II -> 428

T245 -> 225II -> 438

T215 -> 206II -> 448

T340 -> 409

T281 -> 419

T253 -> 231II -> 429

T225 -> 212II -> 439

T212 -> 203II -> 449

Budapest XIV. kilátás az Erzsébet királyné útjától, a Mexikói úti aluljárónál lévő troli végállomás felé. Távolabb a Columbus utca házai. ÉV 1966 KÉPSZÁM 143870 ADOMÁNYOZÓ Chuckyeager tumblr

3 tengelyes T402 ex. T317

T403 ex. T293
belső tere.
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

T403 ex. T293 és a T406 ex. T352

T404 ex. T334

T405 ex. T337

A trolin a hűtőrács alakja már megváltozott
A trolin a hűtőrács alakja már megváltozott

T406 ex. T352

Ezen a trolin az első kocsikon alkalmazott nagy tükörhöz képest már csak a korabeli kis kerek visszapillantó tükör van felszerelve.
Ezen a trolin az első kocsikon alkalmazott nagy tükörhöz képest már csak a korabeli kis kerek visszapillantó tükör van felszerelve.

T408 ex. T338

Az utánfutó X-0201->GF-301->GA 01-31 1948-as beszerzésű Tr5-ösből készült
Az utánfutó X-0201->GF-301->GA 01-31 1948-as beszerzésű Tr5-ösből készült

T409 ex. T340
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

T341 -> 410

T345 -> 413

Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

T346 -> 414

A Népliget végállomáson
A Népliget végállomáson

T339 -> 415

T342 -> 416 & T215 -> 206II -> 448

T348 -> 417

T355 -> 418

Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

T281 -> 419

T347 -> 421

Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

T356 -> 422

Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

T343 -> 423
ÉV 1964

Budapest VII., Budapest VI. Erzsébet és Teréz (Lenin) körút - Király (Majakovszkij) utca kereszteződés. A 6-os villamos, motorfék hiba miatt, összeütközött a 70-es trolibusszal.
ADOMÁNYOZÓ Bojár Sándor

T205 -> 425

Fortepan / Magyar Rendőr
Fortepan / Magyar Rendőr

T268 -> 241II -> 435

T216 -> 207II -> 436

Mindkét felvételen a 437-es látható
437 -> T222 -> 210II -> 437

T225 -> 212II -> 439

T254 -> 232II -> 440

Budapest VIII. Horváth Mihály tér a Baross utca felé nézve. ÉV 1966 KÉPSZÁM 164982 ADOMÁNYOZÓ Herpay Gábor

T210 -> 202II -> 447

T228 -> 214II -> 452

További fotók feltöltése várható!

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán