Ikarus IC660 & ITC600 trolibusz

Ikarus IC660 & ITC600

“1961-ben a mérnökök új megoldással próbálkoztak. Az autóbuszok mintájára csuklós trolibuszokat terveztek, a kísérletező kedvnek ismét a sokat próbált Ikarusok estek áldozatul, ezúttal sikerrel: a nagy befogadóképességű, kedvező menetdinamikai tulajdonságú csuklós Ikarus bebizonyította életképességét. A kocsiszekrényt bérmunkában a FAÜ Sallai Főműhely készítette, az FVV csak a villamos berendezéseket szerelte be a Pálffy műhelyben. A gépes egységet nagyjavításra kijelölt Ikarus 60 T képezte, az utánfutókat kiselejtezett MÁVAG Tr 5, majd ugyancsak Ikarus 60-as kocsikból alakították ki. A csuklós szerkezet a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából készült, amely a későbbiekben igen tartósnak bizonyult. Az első példány, a T400-as négytengelyes volt, a szóló Ikarus eredetileg T283-as jelzést viselt, amelynek villanymotorja megegyezett a többi trolibusz hajtóművével, de ebben a 16.500 mm hosszú karosszériában gyengének mutatkozott és meglehetősen lomhán mozgatta a súlyos járművet. A forgalmon kívüli próbamenetek 1961. május 8-án kezdődtek meg a műhely körüli utcákon, a hatósági vizsgára május 24-én került sor. A Városligetben ekkor zajlott a Budapesti Ipari Vásár, mely esemény reprezentatív lehetőséget nyújtott az ízléses, szép kivitelű új trolibusz bemutatkozására. A vizsga után a vásári látogatók szállítására osztották be a T400-ast, amely mindezek ellenére nem lett közkedvelt. 1967. május 20-án törölték az állományból, így 6 éves szolgálati idejével szinte tiszavirág életűnek számított. A sorozati, immár háromtengelyes kocsik közül a T401-es 1962. március 29-étől szállította az utasokat, az utolsó jármű 1964 januárjában vizsgázott a műszaki bizottság előtt.”
www.loero.hu

Forrás:  http://villamosok.hu/troli/ik-60t/index.html

T283 -> T400

T341 -> 410

T349 -> 420

T214 -> 205II -> 430

T254 -> 232II -> 440

T267 -> 240II -> 450

T313 -> 401

T344 -> 411

T347 -> 421

T236 -> 220II -> 431

T264 -> 238II -> 441

T221 -> 209II -> 451

T317 -> 402

T350 -> 412

T356 -> 422

T304 -> 249II -> 432

T240 -> 223II -> 442

T228 -> 214II -> 452

T293 -> 403

T345 -> 413

T343 -> 423

T292 -> 245II -> 433

T239 -> 222II -> 443

T220 -> 208II -> 453

T334 -> 404

T346 -> 414

T290 -> 424

T230 -> 216II -> 434

T208 ->  201II -> 444

 

T337 -> 405

T339 -> 415

T205 -> 425

T268 -> 241II -> 435

T237 ->  221II -> 445

T352 -> 406

T342 -> 416

T274 -> 243II -> 426

T216 -> 207II -> 436

T229 ->  215II -> 446

T336 -> 407

T348 -> 417

T302 -> 248II -> 427

T222 -> 210II -> 437

T210 -> 202II -> 447

T338 -> 408

T355 -> 418

T213 ->  204II -> 428

T245 -> 225II -> 438

T215 -> 206II -> 448

T340 -> 409

T281 -> 419

T253 -> 231II -> 429

T225 -> 212II -> 439

T212 -> 203II -> 449

Budapest XIV. kilátás az Erzsébet királyné útjától, a Mexikói úti aluljárónál lévő troli végállomás felé.
Távolabb a Columbus utca házai. ÉV 1966 KÉPSZÁM 143870 ADOMÁNYOZÓ Chuckyeager tumblr

402 ex. T317

403 ex. T293
belső tere.
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

403 ex. T293 és a 406 ex. T352

404 ex. T334

405 ex. T337

A Rottenbiller utcában.
A Rottenbiller utcában.

411 ex. T344

406 ex. T352

Ezen a trolin az első kocsikon alkalmazott nagy tükörhöz képest már csak a korabeli kis kerek visszapillantó tükör van felszerelve.
Ezen a trolin az első kocsikon alkalmazott nagy tükörhöz képest már csak a korabeli kis kerek visszapillantó tükör van felszerelve.

408 ex. T338

A kiállítási darab.
Az utánfutó X-0201->GF-301->GA 01-31 1948-as beszerzésű Tr5-ösből készült
'70-es évek eleje.

409 ex. T340

1967-ben a Hungária krt. és a Thököly út kereszteződésében, már egységesített festéssel.
ADOMÁNYOZÓ:FARNADI ZSOLT

410 ex. T341

413 ex. T345

414 ex. T346

A Népliget végállomáson
A Népliget végállomáson

415 ex. T339

416 ex. T342 ->  & 448 ex. 206II ex. T215

417 ex. T348

418 ex. T355

Jobbágy József felvételeA 418-asnak megmaradt a nagyméretű hátsó lámpateste, egész leselejtezéséig.
Jobbágy József felvétele
A 418-asnak megmaradt a nagyméretű hátsó lámpateste, egész leselejtezéséig.

419 ex. T281

421 ex. T347

Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

422 ex. T356

Még átfestése előtt
Jobbágy József felvétele
Jobbágy József felvétele

423 ex. T343
ÉV 1964

Budapest VII., Budapest VI. Erzsébet és Teréz (Lenin) körút - Király (Majakovszkij) utca kereszteződés. A 6-os villamos, motorfék hiba miatt, összeütközött a 70-es trolibusszal.
ADOMÁNYOZÓ Bojár Sándor

425 ex. T205

Fortepan / Magyar Rendőr
Az azóta lebontott Volga szállónál.

429 ex. 231II ex. T253

430 ex. 205II ex. T214

433 ex. 245II ex. T292

434 ex. 216II ex. T230

435 ex. 241II ex. T268

436 ex. 207II ex. T216

A Baross téren 1967-ben, a  73-as viszonylaton.
A Baross téren 1967-ben, a 73-as viszonylaton.
Lakatos Jozsef, http: /ivoa.uw.hu Scan: Ivók Aurél

Mindkét felvételen a 437-es látható
437 ex. 210II ex. T222

439 ex. T225 ex. 212II

440 ex. 232II ex. T254

Budapest VIII. Horváth Mihály tér a Baross utca felé nézve. ÉV 1966 KÉPSZÁM 164982 ADOMÁNYOZÓ Herpay Gábor

442 ex. 223II ex. T240 – 445 ex. 221II ex. T237

1966. Egy gyönyörű felvétel a Baross utca és József körút kereszteződésénél.
Az Opel is jól néz ki, de jobb lenne, ha nem lenne ott.

447 ex. 202II ex. T210

452 ex. 214II ex. T228

A Gvadányi úton selejtesen.

További fotók feltöltése várható!

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.

Ikarus 260T

Az 1974-es Fővárosi Tanácsi határozat adott egy első lökést egy új trolibuszjármű tervezéséhez,
és az ekkorra már jelentősen túlfutott IK-60-asok cseréjéhez.
Még ebben az évben egy üres szóló és egy csuklós Ikarus szekrényt vásárolt a BKV,
melyeket selejtezésre ítélt ZIU-5-ösök berendezésével szereltek fel.
Ezekből lett a két új prototípus trolibusz: a későbbi 100-as és a 600-as.

Műszaki tartalomért kattints a http://villamosok.hu/troli/ik-280-100-as/index.html oldalra.

A 600-as – noha megfordult gyakorlatilag mindenhol, ahol ZIU járt – a ’80-as évek elején a 79-es vonal törzskocsija volt. Azonban ez a prospektus-fotó nem a ott készült, hanem a Százados utca és a Sport utca kereszteződésében.
Megfigyelhető a pirosra festett trilexes keréktárcsa: egy időben szokásos fényezési minta volt, sokáig lekopva látható is volt a trolikon.

http://villamosok.hu/troli/

Selejtezés után félreállították, hogy felújítsák a eredeti állapotára,
de végül úgy “szétrohadt”, hogy egy másik korabeli autóbuszból csinálta replikát.

A képen látható T295-ös az 1983 november 29-én beszerzett BU 88-41 frsz.-u Ikarus 260 -as.
1995 februárjában adták át a Trolibusz üe.-nek
Foto: Izsó Zoltán